Generational Groups that Make Up the Human Capital and its Projection in the Company
DOI:
https://doi.org/10.29105/revin21.41-433Keywords:
Human capital, Generacional groups, Labor integrationAbstract
The present research assumed the objective to determine which generational groups integrate the human capital, to describe their characteristics and to explain the impact indicators in a local company in the state of Coahuila, Mexico. The research design considered a documentary research with a quantitative, descriptive, longitudinal approach, a convenience sample was taken, 181 unionized employees and 87 trust employees, the data were obtained through the FACERAP system which considered: failure, appearance, cause, effect, responsible, action and forecast, of the results of the unionized and trust personnel during the year 2022. The results indicate the presence of 4 generational groups, baby boomers, generation X, millennials and Generation Z or centennials which in the labor integration process were assigned in a position with the corresponding responsibilities in the organizational structure of the company. Characteristics of each generational group were identified, as well as the Kpi's where indicators of non-attendance and high percentage of personnel turnover were observed. Finally, we concluded by presenting a proposal according to current trends on flexible and differentiated benefit schemes that allow retaining human capital in the organization. The limitations that were observed are the lack of knowledge about the diverse characteristics of the multigenerational workforce, as well as determining strategies to conserve human capital and enhance their strengths aimed at creativity, innovation, high performance teamwork to achieve professional and organizational goals.
Downloads
References
Antonella Clausi, V. (2021). La influencia de la generación Y en la estructura organizacional: Una perspectiva desde las características generacionales que impactan en el desempeño laboral. [Tesis doctoral, Pontificia Universidad Católica Argentina “Santa María de los Buenos Aires” Facultad de Ciencias Económicas]. https://repositorio.uca.edu.ar/bitstream/123456789/12156/1/influencia-generacion-y-estructura.pdf
Abril Flores, J., & Abril Ruiz, E. (2022). Impacto de las Compensaciones Empresariales: su Influencia en la Atracción y Retención de las Nuevas Generaciones. Revista Científica Hallazgos21, 7(3), 309–319. Recuperado a partir de https://revistas.pucese.edu.ec/hallazgos21/article/view/596
B B C News Mundo. (11 de octubre de 2019). Las 10 empresas que han transformado la forma de hacer negocios en la última década (y cuál fue su fórmula para el éxito) mx.indeed.com2. coparmexjal.org.mx3. scielo.org.mx
Bmagroupglobal.com (2018) Cambio generacional: Aportaciones de cada generación a la eficiencia empresarial. https://bmagroupglobal.com/blog/cambio-generacional-aportaciones-de-cada-generacion-a-la-eficacia-empresarial/
Cerezo, P. (2019). ¿Cuáles son las expectativas de los jóvenes que pertenecen a la Generación Z ante su próxima inserción al mundo profesional? [Tesis de grado para optar al título de Psicología, Universidad Siglo 21] https://repositorio.21.edu.ar/handle/ues21/17509
Dutra, M. F. (2017). Generación Z: entre las nuevas formas de organización del trabajo y la convivencia generacional. [Tesis de grado para optar al título de Psicología, Universidad de la República, Uruguay] https://www.colibri.udelar.edu.uy/jspui/handle/20.500.12008/10918
Eserp. DIGITAL BUSINNES & LAW SCHOOL (2023) ¿Qué son los Kpis?: Definición, claves y ejemplos. https://es.eserp.com/artículos/que-son-los-kpis/
Femcet. Centre Especial de Treball. (17 de agosto 2023). Que es la inserción laboral. https://femcet.com/es/que-es-la-insercion-laboral/
González Espitia, C.G., Sarmiento García, V.M., & Arboleda Cuesta, J.M. (2023). Determinantes de la aspiración al crecimiento del negocio de los emprendedores colombianos: el rol de algunas generaciones, Baby Boomers, Generación X y Millenials. Revista de Métodos Cuantitativos para la Economía y la Empresa. 35, 223-249 https://doi.org/10.46661/revmetodoscuanteconempresa.6893 DOI: https://doi.org/10.46661/revmetodoscuanteconempresa.6893
Imperial, I., Mendeli, A., Rivera, L. (17 agosto 2023). El desafío de retener a distintas generaciones. Delineando Estrategias una visión de KPGM. https://assets.kpmg.com/content/dam/kpmg/pa/delineandoestrategias/DE-El-desafio-de-retener-generaciones.pdf
Madero-Gómez, Sergio, Ortiz-Mendoza, Oscar Eliud, & Guerra-Leal, Eva María. (2021). Estrategias de flexibilidad y su relación con el ambiente laboral, la dedicación y el reto intelectual. Ciencia UAT, 15(2), 122-134. Epub 14 de abril de 2021.https://doi.org/10.29059/cienciauat.v15i2.1462 DOI: https://doi.org/10.29059/cienciauat.v15i2.1462
Maioli, E.; Piva, Y.; Ruggero, A. (2018). Fuerza de trabajo multi-generacional y estructuras organizacionales: Tensiones y conflictos emergentes de la gestión administrativa y de recursos humanos (AMBA, 2017-2018). X Jornadas de Sociología de la UNLP, 5 al 7 de diciembre de 2018, Ensenada, Argentina. EN: [Actas]. Ensenada: Universidad Nacional de La Plata. Facultad de Humanidades y Ciencias de la Educación. Departamento de Sociología. En Memoria Académica. Disponible en: http://www.memoria.fahce.unlp.edu.ar/trab_eventos/ev.11605/ev.11605.pdf
Maioli, E & Filipuzzi, M. (2016). Nuevas generaciones y empleo. Características psico-sociales de las generaciones Z y su inserción en las estructuras organizacionales asociadas al empleo. Journal de Ciencias Sociales. 5 (8), 88-98.DOI: https://doi.org/10.18682/jcs.v0i8.610 https://doi.org/10.18682/jcs.v0i8.610 DOI: https://doi.org/10.18682/jcs.v0i8.610
Montiel-Hernández, M. G. (2020). Análisis de los grupos generacionales. Con-Ciencia Boletín Científico De La Escuela Preparatoria No. 3, 7(14), 24-27. Recuperado a partir de https://repository.uaeh.edu.mx/revistas/index.php/prepa3/article/view/6111
Penagos Jaramillo, M. (2018). Adaptación de gestión humana para recibir a la generación Z (Centennials) en las grandes empresas del Valle de Aburrá [Tesis de grado para optar al título de Ingeniera Administradora, Universidad EIA Ingeniería Administrativa, Colombia] https://repository.eia.edu.co/entities/publication/d1434f95-c6e9-4bc9-b1a1-f15a936d8649
Quintero Montaño, Washington Jesús. (2020). La formación en la teoría del capital humano: una crítica sobre el problema de agregación. Análisis económico, 35(88), 239-265. Epub 13 de noviembre de 2020. Recuperado en 17 de agosto de 2023, de http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2448-66552020000100239&lng=es&tlng=es DOI: https://doi.org/10.24275/uam/azc/dcsh/ae/2020v35n88/Quintero
Rodríguez-Garza, B. N., Terán-Cazares, M. M., & García-De la Peña, M. E (2018). El vínculo de la personalidad y la Selección de Recursos Humanos en México: Caso Generación Z. Revista Vinculatégica EFAN. 71-80 http://www.web.facpya.uanl.mx/vinculategica/Vincultagieca_4/11%20RODRIGUEZ_TERAN_GARCIA.pdf
Salgado Ortiz, P. J., Vernaza Corozo, N. C E., Guerrero Freire, E. I & Santana Torres, A.A. (2023). Una aproximación teórica a la relación entre finanzas personales y desarrollo sostenible: Evidencia desde la teoría del capital humano. Revista Científica FIPCAEC (Fomento De La investigación Y publicación científico-técnica multidisciplinaria). ISSN: 2588-090X. Polo De Capacitación, Investigación Y Publicación (POCAIP), 8(2), 108-123. Recuperado a partir de https://www.fipcaec.com/index.php/fipcaec/article/view/811 https://orcid.org/0000-0002-5366-7330
Soluciones Integrales en Capital Humano (2019) Grupos generacionales en las organizaciones modernas. GRUPOS GENERACIONALES EN LAS ORGANIZACIONES MODERNAS (kom.com.mx)
Ynfante, R. (17 de agosto 2023). Los incentivos y la motivación laboral. Gestiopolis. https://www.gestiopolis.com/los-incentivos-y-la-motivacion-laboral/
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Blanca Estela Montano Pérez, Arnulfo Lúevanos Rojas, Luis Horacio Salas Torres, Christian Paolo Martel Carranza

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
The InnOvaciOnes de NegOciOs magazine is a free and open access electronic magazine of a scientific-academic nature and is a publication of the Autonomous University of Nuevo León, in which the authors retain their copyright and grant the magazine the exclusive right to first publication of the work. Third parties are allowed to use the published content, as long as the authorship of the work is acknowledged and the first publication in this journal is cited.
For more information, please contact the Research Secretary (FACPyA) of the Autonomous University of Nuevo León. Telephone: (81) 1340-4430. Email: revinnova@uanl.mx