El Cine: El negocio de la cultura

Autores/as

  • David Lozano UANL
  • José N. Barragán UANL
  • Sergio Guerra UANL

DOI:

https://doi.org/10.29105/rinn6.12-4

Resumen

Key Words: Film business, film consumption, film market, film production, culture.

Abstract: The main purpose of this document to state the importance of the films not only as a cultural generator, but also as an economical and industrial engine for the Country of origin. It establishes, mainly the importance that producers and directors have to play in these two film slopes of movie business: as a culture product and as a consumption product. It shows the contribution that the 7th art has given to the United States obtaining important
blockbusters and as a mean in which this Country has influenced in the values and the desires of others. We expose what, years ago, the film industry represented to Mexico during the “Golden Era” (“Epoca de Oro”), how it declined and which mechanisms are being implemented by the government to stimulate this industry. On the other hand, we give detailed information of what the Mexican film makers could do to impulse the industry.

Palabras Clave: Consumo de películas, cultura, mercado del cine, negocios de
producciones cinematográficas, producción cinematográfica.

Resumen: El presente documento tiene como finalidad plasmar la importancia de los negocios dedicados a la producción cinematográfica no sólo como generadores de cultural sino también como motor económico y empresarial del país de origen. Se establece la importancia que tienen principalmente los productores y directores de actuar en estas dos vertientes del negocio del cine: como cultura y como producto de consumo. Se plantea el aporte que han hecho en los Estados Unidos los negocios de producción cinematográfica recaudando importantes sumas de dinero en taquilla y como medio por el cual este país ha
influido en los valores y deseos de los demás. Se expone lo que alguna vez la producción de cine representó para México durante su “Época de Oro”, cómo declinó y qué mecanismos se están implementando para estimular a los negocios dedicados a este giro. Por otro lado, se puntualiza lo que este tipo de negocios en México pudieran hacer para impulsar la industria.

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Publicado

2017-12-07

Cómo citar

Lozano, D., Barragán, J. N., & Guerra, S. (2017). El Cine: El negocio de la cultura. Innovaciones De Negocios, 6(12). https://doi.org/10.29105/rinn6.12-4