Business vision through its entrepreneurial spirit of the students who attend the Learning Unit of the business sector in the UANL, FACPYA
DOI:
https://doi.org/10.29105/rinn13.26-7Keywords:
business vision, abilities, Entrepreneurship, knowledge, personality traits, valuesAbstract
This research aims to recognize the characteristics that form the entrepreneurship and how these essential characteristics contribute to the entrepreneurial vision of university students of the Facultad de Contaduría Pública y Administración of UANL in the development of new businesses, identifying the attributes that foster entrepreneurship, such as: the ability to face risk situations, the tools, the knowledge, the values, the abilities, the entrepreneurial profile and to demonstrate how those attributes affect the development of college students in the creation of new businesses. The collected data was obtained from a questionnaire, validated and reliable; it was examined with the statistical package SPSS-V18. Using multiple linear regression, a goodness-of-fit test of the normal distribution, heterogeneity and linearity was performed. The results show the significance of the variable (X4), the values and personality traits (X6), with a positive impact on college students in generating new business, while the study variables (X1) skills, (X2) tools, (X3) knowledge, (X5) talents, are not significant. The study was delimited to students of the Universidad Autónoma de Nuevo Leon, the scientific method was used through a quantitative and qualitative study based on a simple linear regression.
Downloads
References
Binks, M. & Vale, P. (1990). Entrepreneurship and economic change. Londres: McGraw-Hill.
Carrera, M. (2012). Factores que intervienen en el desarrollo de las PyMES del sector manufacturero en cinco municipios del Área Metropolitana de Monterrey, afiliadas a la CAINTRA. Tesis doctoral, San Nicolás de los Garza: Universidad Autónoma de Nuevo León.
Comisión de las Comunidades Europeas (2003). Libro verde. El espíritu empresarial en Europa. Bruselas: Comisión de las Comunidades Europeas.
Davidsson, P. (1989): Continued entrepreneurship and small firm business. Stockholm: Stockholm School of Economics.
Fuentes, F. & Sánchez, S. (2010). Análisis del perfil emprendedor: Una perspectiva de género, Estudios de Economía Aplicada, 28(3), 1-28.
García, J., Álvarez, P. & Reyna, R. (2007). Características del emprendedor de éxito en la creación de PYMES españolas, Estudios de Economía Aplicada, 25(3), 951-974
Gartner, W. B. (1985). A conceptual framework for describing the phenomenon of new venture creation, Academy of Management Review, 10(4), 696-706.
Gutiérrez, A. M. & Amador M. E. (2011). El potencial emprendedor en los estudiantes de la carrera de contabilidad de las universidades San Marcos Perú y Guadalajara de México- Centros Universitarios de los Altos- Análisis comparativo. QUIPUKAMAYOC
Revista de la Facultad de Ciencias Contables, 19(36), 28-37.
Herrera, E. & Burgoa, T. (2013). La importancia del perfil vocacional en la visión del estudiante universitario: Caso de estudio en facultades de la Universidad Autónoma de Nuevo León, UANL, International Journal of Good Conscience, 8(2) 23-47.
Hernández, C. & Arano, R. (2012). El desarrollo de la cultura emprendedora en estudiantes universitarios, Ciencia Administrativa, 1, 28-37.
McClelland, D. C. (1961). The achieving society. Princeton: D. Van Norstrand.
Mendoza, S. A. (2014); Supervivencia de la micro, pequeña y mediana empresa (MIPYME), Escuela de Negocios: Revista CESUN Universidad, 1(1), 36-48.
Pereira, F. (2007). La evolución del espíritu empresarial como campo del conocimiento. Hacia una visión sistemática y humanista, Cuadernos de Administración, 20(34), 11-37.
Ramírez, L. (2005). La competitividad de la nueva visión empresarial en México, Episteme, 1(4), 28-37
Dornelas, J. (2002). Planeando incubadoras de empresas: como desenvolver un plano de negocios para incubadoras. Rio de Janeiro: Futura.
OCDE (1998). Fostering entrepreneurship. Paris: OCDE.
Shane, S. (2003). A general theory of entrepreneurship: The individual–opportunity nexus. Cheltenham: Edward Elgar.
Surdes, E., Aguilar, N. (2013). La actividad empresarial y el perfil femenino: Mujeres, su participación económica en la sociedad. Cd. México. Editorial Universitaria.
Varela, R. (2001). Innovación empresarial, arte y ciencia en la creación de empresas. 2da edición, Bogotá: Pearson educación de Colombia.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2017 Innovaciones de Negocios
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
The InnOvaciOnes de NegOciOs magazine is a free and open access electronic magazine of a scientific-academic nature and is a publication of the Autonomous University of Nuevo León, in which the authors retain their copyright and grant the magazine the exclusive right to first publication of the work. Third parties are allowed to use the published content, as long as the authorship of the work is acknowledged and the first publication in this journal is cited.
For more information, please contact the Research Secretary (FACPyA) of the Autonomous University of Nuevo León. Telephone: (81) 1340-4430. Email: revinnova@uanl.mx