Strategic impact of protectionism implemented by Brazil and Argentina within the scope of the Mexican automotive industry
DOI:
https://doi.org/10.29105/rinn10.19-3Keywords:
Automotive Industry, International Trade, Institutions Based View, ProtectionismAbstract
Today protectionist actions have been highly adopted by the nations, that in order to cope with the constant crises that threaten to slow economic growth. The cancellation of trade agreements has led to a strategic management restructuring, which now seeks to minimize the negative effects. Mexico is not the exception, because last year suffered the imposition of a series of protectionist guidelines by Brazil and Argentina, which were intended to reduce the number of exports that are made to these South American economies. This study intends to analyze the impact and strategic changes adopted by Mexico in the automotive industry as a result of these regulations. Using a method of analysis of quantitative and qualitative data is to estimate the damages to the sector as well as the measures taken by Mexico to decrease side effects.
Downloads
References
AMIA (2011). Boletín de prensa 2011. Asociación Mexicana de la Industria Automotriz Recuperado de: http://www.amia.com.mx
AMIA (2012a). Boletín de prensa Marzo 2012. Asociación Mexicana de la Industria Automotriz Recuperado de: http://www.amia.com.mx
AMIA (2012b). Boletín de prensa Abril 2012. Asociación Mexicana de la Industria Automotriz, Recuperado de: http://www.amia.com.mx
AMIA (2012c). Boletín de prensa Mayo 2012. Asociación Mexicana de la Industria Automotriz. Recuperado de : http://www.amia.com.mx
AMIA (2012d). Boletín de prensa Junio 2012. Asociación Mexicana de la Industria Automotriz Recuperado de : http://www.amia.com.mx
AMIA (2012e). Boletín de prensa Julio 2012. Asociación Mexicana de la Industria Automotriz Recuperado de : http://www.amia.com.mx
AMIA (2012f). Boletín de prensa Agosto 2012. Asociación Mexicana de la Industria Automotriz Recuperado de: http://www.amia.com.mx
AMIA (2012g). Boletín de prensa Septiembre 2012. Asociación Mexicana de la Industria Automotriz Recuperado: http://www.amia.com.mx
AMIA (2012h). Boletín de prensa Octubre 2012. Asociación Mexicana de la Industria Automotriz. Recuperado de: http://www.amia.com.mx
AMIA (2012i). Boletín de prensa Noviembre 2012. Asociación Mexicana de la Industria Automotriz Recuperado de: http://www.amia.com.mx
AMIA (2012j). Boletín de prensa Diciembre 2012. Asociación Mexicana de la Industria Automotriz Recuperado de: http://www.amia.com.mx
AMIA (2013a). Boletín de prensa Enero 2013. Asociación Mexicana de la Industria Automotriz Recuperado de: http://www.amia.com.mx
AMIA (2013b). Boletín de prensa Febrero 2013. Asociación Mexicana de la Industria Automotriz. Recuperado de: http://www.amia.com.mx
AMIA (2013c). Boletín de prensa Marzo 2013. Asociación Mexicana de la Industria Automotriz Recuperado de: http://www.amia.com.mx
AMIA (2013d). Boletín de prensa Abril 2013. Asociación Mexicana de la Industria Automotriz Recuperado de: http://www.amia.com.mx
Banco de México (2012a). Balanza comercial de México 2012. Recuperado de: www.banxico.org.mx
Banco de México (2012b). Balanza comercial de México-Argentina 2011. Recuperado de: www.banxico.org.mx
Banco de México (2012c). Balanza comercial de México-Brasil 2011. Recuperado de: www.banxico.org.mx
Banco Mundial, (2012). Exportaciones de bienes y servicios (% del PIB). Recuperado de: http://datos.bancomundial.org
Doporto, I., Fossati, V. & Galperín (2009). Crisis y medidas comerciales: ¿Regreso al proteccionismo?. Revista del CEI,15, 89-123.
García, J. (2008). Las nuevas caras del proteccionismo: La utilización de las leyes como obstáculos al comercio, ICE, 843, 61-70.
INEGI (2013). Balanza comercial de mercancías de México Enero-Marzo 2013. Aguascalientes: Instituto Nacional de Estadística y Geografía.
North, D. (1990). Institutions, Institutional Change and Economic Performance. Cambridge: Cambridge University Press.
OMC (2010). Estadísticas de Comercio Internacional 2010. Organización Mundial del Comercio.
Peng, M. W. (2006). Global Strategy. Cincinatti: Thomson South-Western.
Proméxico (2011). Sintesis de la Relación comercial México-Argentina 2011. Unidad de Inteligencia de Negocios.
Proméxico (2012a) Sintesis de la Relación comercial México-Brasil 2012. Unidad de Inteligencia de Negocios.
Proméxico (2012b). Industria terminal automotriz. Recuperado de:
http://www.promexico.gob.mx/es_ca/promexico/Automotriz
Proméxico (2012c). Industria Automotriz. Recuperado de:
http://www.promexico.gob.mx/es_ca/promexico/Automotriz
Simon, H. (1957). Models of Man: Social and Rational. New York, NY: John Wiley & Sons.
Turocy, T. & Stengel B. (2001). Game theory. Texas A&M University & London School of Economics, CDAM Research Report LSE-CDAM-2001-09.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2017 Innovaciones de Negocios

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
The InnOvaciOnes de NegOciOs magazine is a free and open access electronic magazine of a scientific-academic nature and is a publication of the Autonomous University of Nuevo León, in which the authors retain their copyright and grant the magazine the exclusive right to first publication of the work. Third parties are allowed to use the published content, as long as the authorship of the work is acknowledged and the first publication in this journal is cited.
For more information, please contact the Research Secretary (FACPyA) of the Autonomous University of Nuevo León. Telephone: (81) 1340-4430. Email: revinnova@uanl.mx