Strategic impact of protectionism implemented by Brazil and Argentina within the scope of the Mexican automotive industry

Authors

DOI:

https://doi.org/10.29105/rinn10.19-3

Keywords:

Automotive Industry, International Trade, Institutions Based View, Protectionism

Abstract

Today protectionist actions have been highly adopted by the nations, that in order to cope with the constant crises that threaten to slow economic growth. The cancellation of trade agreements has led to a strategic management restructuring, which now seeks to minimize the negative effects. Mexico is not the exception, because last year suffered the imposition of a series of protectionist guidelines by Brazil and Argentina, which were intended to reduce the number of exports that are made to these South American economies. This study intends to analyze the impact and strategic changes adopted by Mexico in the automotive industry as a result of these regulations. Using a method of analysis of quantitative and qualitative data is to estimate the damages to the sector as well as the measures taken by Mexico to decrease side effects.

Downloads

Download data is not yet available.

References

AMIA (2011). Boletín de prensa 2011. Asociación Mexicana de la Industria Automotriz Recuperado de: http://www.amia.com.mx

AMIA (2012a). Boletín de prensa Marzo 2012. Asociación Mexicana de la Industria Automotriz Recuperado de: http://www.amia.com.mx

AMIA (2012b). Boletín de prensa Abril 2012. Asociación Mexicana de la Industria Automotriz, Recuperado de: http://www.amia.com.mx

AMIA (2012c). Boletín de prensa Mayo 2012. Asociación Mexicana de la Industria Automotriz. Recuperado de : http://www.amia.com.mx

AMIA (2012d). Boletín de prensa Junio 2012. Asociación Mexicana de la Industria Automotriz Recuperado de : http://www.amia.com.mx

AMIA (2012e). Boletín de prensa Julio 2012. Asociación Mexicana de la Industria Automotriz Recuperado de : http://www.amia.com.mx

AMIA (2012f). Boletín de prensa Agosto 2012. Asociación Mexicana de la Industria Automotriz Recuperado de: http://www.amia.com.mx

AMIA (2012g). Boletín de prensa Septiembre 2012. Asociación Mexicana de la Industria Automotriz Recuperado: http://www.amia.com.mx

AMIA (2012h). Boletín de prensa Octubre 2012. Asociación Mexicana de la Industria Automotriz. Recuperado de: http://www.amia.com.mx

AMIA (2012i). Boletín de prensa Noviembre 2012. Asociación Mexicana de la Industria Automotriz Recuperado de: http://www.amia.com.mx

AMIA (2012j). Boletín de prensa Diciembre 2012. Asociación Mexicana de la Industria Automotriz Recuperado de: http://www.amia.com.mx

AMIA (2013a). Boletín de prensa Enero 2013. Asociación Mexicana de la Industria Automotriz Recuperado de: http://www.amia.com.mx

AMIA (2013b). Boletín de prensa Febrero 2013. Asociación Mexicana de la Industria Automotriz. Recuperado de: http://www.amia.com.mx

AMIA (2013c). Boletín de prensa Marzo 2013. Asociación Mexicana de la Industria Automotriz Recuperado de: http://www.amia.com.mx

AMIA (2013d). Boletín de prensa Abril 2013. Asociación Mexicana de la Industria Automotriz Recuperado de: http://www.amia.com.mx

Banco de México (2012a). Balanza comercial de México 2012. Recuperado de: www.banxico.org.mx

Banco de México (2012b). Balanza comercial de México-Argentina 2011. Recuperado de: www.banxico.org.mx

Banco de México (2012c). Balanza comercial de México-Brasil 2011. Recuperado de: www.banxico.org.mx

Banco Mundial, (2012). Exportaciones de bienes y servicios (% del PIB). Recuperado de: http://datos.bancomundial.org

Doporto, I., Fossati, V. & Galperín (2009). Crisis y medidas comerciales: ¿Regreso al proteccionismo?. Revista del CEI,15, 89-123.

García, J. (2008). Las nuevas caras del proteccionismo: La utilización de las leyes como obstáculos al comercio, ICE, 843, 61-70.

INEGI (2013). Balanza comercial de mercancías de México Enero-Marzo 2013. Aguascalientes: Instituto Nacional de Estadística y Geografía.

North, D. (1990). Institutions, Institutional Change and Economic Performance. Cambridge: Cambridge University Press.

OMC (2010). Estadísticas de Comercio Internacional 2010. Organización Mundial del Comercio.

Peng, M. W. (2006). Global Strategy. Cincinatti: Thomson South-Western.

Proméxico (2011). Sintesis de la Relación comercial México-Argentina 2011. Unidad de Inteligencia de Negocios.

Proméxico (2012a) Sintesis de la Relación comercial México-Brasil 2012. Unidad de Inteligencia de Negocios.

Proméxico (2012b). Industria terminal automotriz. Recuperado de:

http://www.promexico.gob.mx/es_ca/promexico/Automotriz

Proméxico (2012c). Industria Automotriz. Recuperado de:

http://www.promexico.gob.mx/es_ca/promexico/Automotriz

Simon, H. (1957). Models of Man: Social and Rational. New York, NY: John Wiley & Sons.

Turocy, T. & Stengel B. (2001). Game theory. Texas A&M University & London School of Economics, CDAM Research Report LSE-CDAM-2001-09.

Published

2013-01-25

How to Cite

García-Pérez, M. L., & Vargas-Hernández, J. G. (2013). Strategic impact of protectionism implemented by Brazil and Argentina within the scope of the Mexican automotive industry. Innovaciones De Negocios, 10(19), 65–84. https://doi.org/10.29105/rinn10.19-3