The influence of the generic competencies in the initial workforce readiness. Case study in UANL

Authors

  • Valeria Paola González Duéñez Autonomous University of Nuevo León image/svg+xml
  • Joel Mendoza Gómez Autonomous University of Nuevo León image/svg+xml

DOI:

https://doi.org/10.29105/rinn8.16-8

Keywords:

Employability, Generic Competencies, Initial Workforce Readiness

Abstract

Currently the aeronautical industry demand human resource that is highly competitive with excellent abilities, skills and job skills that allow the growth of this industry in Mexico. UANL offers the educational program in Aeronautical Engineering and because is a program designed under the new competency-based education model, it is necessary to measure the employability of students working under this new teaching-learning process, such as is achieved and even provide feedback to continually improve any area of opportunity in the transition of students during their training. This research presents a cause-effect model where independent variables are considered classified generic competencies: instrumentals, social interaction and integrative, and the dependent variable initial workforce readiness. To define the variables, objectives and hypotheses we did an analysis of competency-based international models. Variables were operationalized to design and determine the reliability of the measuring instrument performing the content validity with 12 experts on the competency model. To test the hypothesis of educational program were selected 103 students using Phase I, II and III as field study. Phase I is an assessment of students, Phase II is an
evaluation with teachers and Phase III is the opinion of employers. Finally, we present the results of analysis of the direct influence of generic skills: instrumentals, social interaction and integrative and professional-labor performance work called initial workforce readiness.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alles, (2004). Diccionario De Comportamientos Gestión Por Competencias. Granica. Argentina.

Argudín (2005). La convergencia entre habilidades, actitudes y valores en la construcción de las competencias educativas. Educar. Octubre-Diciembre 2005.

Ayala (2004). Proceso de evaluación del recurso humano. Extraído de El Prisma: Portal para investigadores y docentes. http://www.elprisma.com/

Boyatzis, (1982). The competent manager. Nueva York: John Wiley & Sons. Publicado en http://books.google.com.mx/books?id=KmFR7BnLdCoC&pg=PA8&dq=Boyatzis,+R.+E(1982).+The+competent+manager&hl=es&sa=X&ei=0VYFT9vJJsnC2wWIkNmrAg

&ved=0CDEQ6AEwAA#v=onepage&q=Boyatzis%2C%20R.%20E.%20(1982).%20The%20competent%20manager&f=false

Campos (2003). Implicaciones del concepto de empleabilidad en la reforma educativa. Revista Iberoamericana de Educación (ISSN: 1681-5653)

Estrada et al (2011). Una mirada a “ser competente”. Scientia et Technica Año XVII, No 47, Abril de 2011. Universidad Tecnológica de Pereira. ISSN 0122-1701

Fresán O. (2007). Repensar la calidad en la educación superior del nuevo milenio. Reencuentro. No. 50. p. 52-59. México.

Frigo (s.f.). ¿Qué es la competitividad?. Publicado en http://www.forodeseguridad.com/ artic/admin/adm_5115.htm

González M. & González T. (2008). Competencias genéricas y formación profesional: un análisis desde la docencia universitaria. Revista Iberoamericana de Educación. No. 47 (2008), pp. 185-209.

Le Boterf G. (2008). Repenser la compétence : quinze propositions, Paris, Eyrolles.

Marshall, E. (2007). What Determines the Performance of Graduates? Selection Versus Quality:Evidence From Top Law Schools, Major Themes in Economics.

Mendoza, J. y Garza, J.B. (2009). La medición en el proceso de investigación científica: Evaluación de validez de contenido y confiabilidad. Innovaciones de Negocios. 6 (1), 17-32.

Mertens L. (2000) “La gestión por Competencia laboral en la empresa y la formación profesional”. OEI http:// www.oei.es

Rodríguez L. (2005). Herramienta para Medición de las Competencias Genéricas de los Futuros Ingenieros respecto de las Relaciones Interpersonales, Revista de Informática Educativa y Medios Audiovisuales Vol. 2(6), págs. 7-16.

Salas (2009). Del proceso de enseñanza aprendizaje tradicional al proceso de enseñanza aprendizaje para la formación de competencias, en los estudiantes de la enseñanza básica, media y superior, Revista electrónica “Cuadernos de Educación y Desarrollo” (ISBN: 1989-4155), indexada en IDEAS-RePEc y alojada en http//www.eumed.net/rev/ced/ .Universidad de Málaga. España.

SEP. (2009). El enfoque por competencias en la educación básica. México.

Tobón (2007). El enfoque complejo de las competencias y el diseño curricular, Acción pedagógica, Nº1 6/Enero-Diciembre,2007-pp.14-28.

UANL. (2008). Modelo Académico de la UANL. México.

UANL. (2011). Lineamientos para Orientar el Proceso de Reforma de los Programas Educativos de Posgrado. México.

Villa & Poblete (2008). Aprendizaje basado en competencias. Ed. Mensajero. Universidad de Deusto. Bilbao.

Weinberg P. (2004). Formación profesional, empleo y empleabilidad. Foro mundial de Porto Alegre. Publicado en www.ilo.org.public/apanish/region/ampro/cinterfor/publ/sala/ weinberg

Published

2011-07-22

How to Cite

González Duéñez, V. P., & Mendoza Gómez, J. (2011). The influence of the generic competencies in the initial workforce readiness. Case study in UANL. Innovaciones De Negocios, 8(16), 391–413. https://doi.org/10.29105/rinn8.16-8