Key factors for the process innovation management for new product development in the SME sector, case study information technology in Nuevo León

Authors

  • Óscar Enrique López Treviño Autonomous University of Nuevo León image/svg+xml
  • Mónica Blanco Jiménez Autonomous University of Nuevo León image/svg+xml

DOI:

https://doi.org/10.29105/rinn7.14-8

Keywords:

Canieti, Innovation Management Process, New Product Development (NPD), Organizational Creativity, Smes

Abstract

The purpose of this study is to analyze the key factors for managing the product innovation process, from existing models over time. Different proposals are presented by different authors who have studied this phenomenon, and as a result of these have conceptualized the knowledge in different models of innovation, so this work focuses on meeting certain elements in a new model including a new variable was not been considered in previous models (Organizational Creativity). This study was focused on SMEs and their importance in the economy of any country. The analysis of results and findings are presented from a study of 53 samples to the industry of information technology in Nuevo León, México.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Amabile, T. 1995, 23 de Enero. Creativity Killers [Stevens, Tim]. Industry Week (US), sec. ISSN/ISBN 00390895, p. 63.

Amabile, T. 1998. A model of creativity and innovation in organizations. Research in Organizacional Behiavor. Vol.10 pp. 123-167.

APA. 2002. Manual de estilo de publicaciones de la Américan Psychological Association (Adaptado para el español). México D.F: Editorial Manual Moderno 2a Edición- Traducida de la 5a Edición en Inglés.

Arraut, L. 2007. Elementos Clave para generar la capacidad emprendedora para el desarrollo de las organizaciones innovadoras. Recuperado el 02 de Noviembre del 2007, de

http://ihm.ccadet.unam.mx/virtualeduca2007/pdf/179-LAC.pdf (producto del proyecto de investigación doctoral).

Castellanos, C. 2006. Innovación Modelo de Crecimiento. El Economista. Recuperado el 02 Noviembre del 2007, en 4inMex.

Creswell, J. W. 2003. Research Design: Qualitative, quantitative, and mixed method approaches. 2nd. Edition. Thousand Oaks: Sage Publications.

De Bono, E. 1994. El pensamiento creativo. México D.F: Paidos Plural-Titulo Original Serious Creativity. Using the Power of Lateral Thinking to Create New Ideas.

European Commission Eurostat. 1992. Oslo Manual. Europa: 1era Edición.

Fernández, E. 1996. Innovación, Tecnología y Alianzas Estratégicas. Madrid: Editorial Civitas

Forrest, J. E. 1991. Models of the Process of Technological Innovation. Technology Analysis & Strategic Management, vol. 3, n° 4, pp. 439-453.

Hammel, G. 2002, Dec. Innovation now! (It´s the only way to win today). Fast Company,65,114-123.

Kim, W. C. &. M. 2005. La estrategia del océano azul. Boston M.A US.: Harvard Business School Press.13.

Kim, W. C. &. M. 2005, Feb. Navigating Toward Blue Oceans. Optimize, pp. 44-52.

Kline, S. y Rosenberg, N. 1986. An Overview of Innovation, in the Positive Sum Strategy: Harnessing Technology for Economic Growth. Washington, D.C., National Academy Press, pp. 275-305.

OECD. 2002. Reviewing the ICT sector definition: Issues for discussion. Working party on indicators for the information society. Stockholm, 25-26 April 2002.

Peralta, F. 1998. Estudio de tres modelos de creatividad: criterios para la identificación de la producción creativa. Departamento de Educación en la Universidad de Navarra. Recuperado el 09 Enero del 2010, de: http://revistas.ucm.es/edu/11368136/articulos/FAIS9898110067A.PDF

Peñaloza, M. 2002. La Industria de Software, una oportunidad para México. Año 1, Número 5, Enero de 2002.

PYME Pequeña y Mediana Empresa. 2007, Noviembre. Disponible en: http://www.pyme.com.mx

Rodríguez, M. 2001, Noviembre 01. ¡A Innovar!, las PyMEs están en una posición ideal para innovar. Contacto de Unión Empresarial. Recuperado el 02 Noviembre del 2007, en 4inMex.

Rojas, M. & Merchant, H. & Ortiz, Joaquín. 2006, Nov. Conocimiento e Innovación en México: hacia una política de estado. Elementos para el Plan Nacional de Desarrollo y el

Programa de Gobierno 2006-2012. Recuperado el 29 de Enero de 2008, de:

http://www.foroconsultivo.org.mx/libros_editados/conocimiento_innovacion.pdf

Rothwell, R. 1994. Towards the fifth-generation innovation process. International Marketing Review, vol. 11, n° 1. pp. 7-31.

Ruelas Gossi, A. 2004, Feb. Innovar en Mercados Emergentes. Harvard Business Review, pp. 62- 71.

Takeuchi, H. y Nonaka, I. 1986. The new product development game. Stop running the relay race and take up rugby. Harvard Business Review, enero-febrero, pp. 137-146.

Velasco, E., Zamanillo, I., & Gurutze, M. (nd). Universidad de La Rioja. Recuperado el 10 de Marzo de 2008, de: http://dialnet.unirioja.es/servlet/fichero_articulo?codigo=2499438&orden=0

Published

2010-07-23

How to Cite

López Treviño, Óscar E., & Blanco Jiménez, M. (2010). Key factors for the process innovation management for new product development in the SME sector, case study information technology in Nuevo León. Innovaciones De Negocios, 7(14), 345–372. https://doi.org/10.29105/rinn7.14-8