The motivation’s factors to library university use
DOI:
https://doi.org/10.29105/rinn7.14-9Keywords:
Academic Library, Library Use Studies, Library Users, Motivation, Library Services, User SatisfactionAbstract
This paper presents the results of a documentary search about factors that motivate the use of university library. Literature about these factors was not found, either not standards or indicators used to measure those factors’ impact. On the other side, evidence was found about the decrease in library attendance, reported by the university libraries themselves; however, no evidence about the causes of this phenomenon was found. In such a context, this article presents a research project that will be applied in 3 universities at Northeast Mexico, in which a methodology to identify and analyze motivation in students to use the university library is proposed.
Downloads
References
Anuario de las bibliotecas universitarias y científicas españolas 2003. (2004, mayo). Madrid: REBIUN. Recuperado el 23 de octubre de 2008, de: http://cms.ual.es/idc/groups/public/@serv/@biblioteca/documents/documento/ar2004.pdf
Calva González, J. J. (2004). Las necesidades de información: fundamentos teóricos y métodos. México: UNAM,CUIB.
Calveret, P. (2001). International variations in measuring customer expectations. Library Trends, 49(4), 732-757.
Consejo Nacional para Asuntos Bibliotecarios de las Instituciones de Educación Superior, A.C. (2005). Normas para bibliotecas de instituciones de educación superior e investigación. Guadalajara, Jal.: CONPAB-IES.
Consejo Nacional para Asuntos Bibliotecarios de Instituciones de Educación Superior. (2006). Diagnóstico de los Sistemas Bibliotecarios: de las instituciones de educación superior participantes en el CONPAB-IES. México. SEP. Recuperado el
de noviembre de 2008, de:
http://148.224.16.13/universidades/diagnostico_sistemas_bibliotecarios.pdf
Consorcio de universidades Mexicanas. (2010). Indicadores de Bibliotecas y Centros de Información del CuMex. Pachuca, Hidalgo: CUMEX.
Cortés, J. (2010). Hacia un mejor sistema nacional de estadísticas sobre bibliotecas. Octavo Coloquio Administración y Liderazgo en el Campo Informativo: ALCI 2010: Indicadores estratégicos para bibliotecas y otros sistemas de información. 22 al 24 de septiembre en la USBI de la Universidad Veracruzana, Boca del Río, Veracruz, México. Recuperado el 17 de noviembre de 2010 en:
http://www.uv.mx/usbi_ver/alci10/media/docs/ponencias/c8_ponencia_52.pdf
Fernández Marcial, V. (2006, julio-diciembre). Las bibliotecas, espacios culturales en desuso: análisis crítico de las estrategias de promoción. [Versión electrónica], Biblios Revista de Bibliotecología y Ciencias de la Información, 7, 1-9.
Fernández y Fernández-Cuesta, Paz. (2005). Bibliotecas y personas: hacia un nuevo enfoque en biblioteconomía. Gijón: Trea.
Fuentes, J. J. (1999). Evaluación de bibliotecas y centros de documentación e información. Gijón, España: Trea.
Gonzáles Teruel, A. (2005). Los estudios de necesidades y usos de la información: fundamentos y perspectivas actuales. Gijón, España: Trea.
Herrera-Vedma, E., López-Gijón, J., y Ávila, B. (2008).Satisfacción de usuarios y calidad. El modelo LibQual y su aplicación en bibliotecas españolas e iberoamericanas. Sexto Coloquio Administración y Liderazgo en el Campo Informativo: ALCI 2008:
Satisfacción de usuarios: Evaluación integral de bibliotecas. 21 al 23 de septiembre de 2008. Universidad Veracruzana, Boca de Río, Veracruz. Recuperado el 17 de noviembre de 2010, de: http://www.uv.mx/usbi_ver/alci08/docs/C6_Lopez-Gijon.pdf
Información, documentación. Indicadores de rendimiento bibliotecario, ISO 11620-UNE- 50-137(1999). Revista Española de Documentación Científica. Primera parte, 22, 2 (1999). Segunda parte: 22, 3 (1999), pp. 357-401.
International Organization for Standardization. (2010). ISO 11620:1998/Amd 1:2003. Recuperado el 2 de noviembre de 2010 de http://www.iso.org/iso/iso_catalogue/catalogue_tc/catalogue_detail.htm?csnumber=34358
Jones, Steve. (2002). The Internet goes to College: How students are living in the future with today´s technology. Pew Internet & American Life Project College Students Survey. Washington, DC. 22. Recuperado el 5 de octubre de 2008, de:
http://www.pewinternet.org/pdfs/PIP_College_Report.pdf.
Kyrillidou, M. (2001, 24 de julio). An Overview of performance measures in higher education and libraries. The Association of Research Libraries. Recuperado el 8 de noviembre de 2010 de: http://www.arl.org/bm~doc/overview-2.pdf
Kyrillidou, M., y Franklin, B. (2005), ARL Statistic and measurement. Presentation at the Library Assessment Conference held at Thessaloniki, Greece, 13-15 June 2005. Recuperado el 12 de noviembre de 2010, de:
http://old.libqual.org/Publications/all.cfm?PubType=2
Kyrillidou, M., y Young, M. (2006), ARL Statistic 2004-05: A compilation of statistics from one hundred and twenty-three members of the Association of Research libraries. Recuperado el 2 de noviembre de 2010, de: http://www.arl.org/bm~doc/arlstat05.pdf
Lee, S. (2007). Academic library service consumer (user) motivation study based on expectancy theory (Disertación doctoral, Florida State University, 2007). Florida,
EE.UU. Base de datos ProQuest Dissertations & Theses Full Text.
Lévy Mangin, J. y Varela Mallou, J. (2003). Análisis multivariable para las ciencias sociales. Madrid: Pearson Educación.
López Guzmán, C. (2000). Modelo para el desarrollo de bibliotecas digitales especializadas.
López, J. ed. (2004). Diccionario Enciclopédico de Ciencias de la Documentación. Madrid: Síntesis.
Lovato-Gassman, B. (2007). User satisfaction and library use (Disertación doctoral, New Mexico State University, 2007). Base de datos ProQuest Dissertations & Theses Full Text.
Manifiesto de la biblioteca escolar (UNESCO/IFLA). (versión provisional, junio, 1999). International Federation of Library Associations and Institutions. Activities & Services. (Traducido por la Redacción de Educación y biblioteca. (1999). 102, pp.19-20). Recuperado el 8 de noviembre de 2008, de:
http://www.ifla.org/VII/s11/pubs/mani-s.htm.
Manifiesto de la UNESCO a favor de las Bibliotecas Públicas (1994). United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization. Recuperado el 23 de octubre de 2008, de:
Martell, Charles. (2008). The absent users: Physical use of academic Library Collections and services continues to decline 1995-2006. The Journal of academic Librarianship,
Poll, R., y Boekhorst, P. (2007). Performance measurement in libraries, 2nd. Berlin, K. G. Saur: IFLA.
Posey, J. (2009). Student perceptions and expectations of library services quality and user satisfaction at Walters State Community College.Tennessee State University. (Disertación doctoral, East
Tennessee State University, 2009). Dissertations & Theses: Full Text.
Simmonds, P. L. y Andaleeb, S. S. (2001). Usage of Academic Libraries: The Role of Service Quality, Resources, and User Characteristics. Library Trends, 49(4), 626-634.
Souto, S., Tinajero, R. y Segoviano, J. (2008). Indicadores para Bibliotecas Universitarias del CONPAB-IES. Sexto Coloquio Administración y Liderazgo en el Campo Informativo: ALCI 2008: Satisfacción de usuarios: Evaluación integral de bibliotecas. Universidad Veracruzana, Boca de Río, Veracruz, Recuperado el 17 de noviembre de 2010, de: http://www.uv.mx/usbi_ver/alci08/docs/C6_Saul_Souto.pdf
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2017 Innovaciones de Negocios
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
The InnOvaciOnes de NegOciOs magazine is a free and open access electronic magazine of a scientific-academic nature and is a publication of the Autonomous University of Nuevo León, in which the authors retain their copyright and grant the magazine the exclusive right to first publication of the work. Third parties are allowed to use the published content, as long as the authorship of the work is acknowledged and the first publication in this journal is cited.
For more information, please contact the Research Secretary (FACPyA) of the Autonomous University of Nuevo León. Telephone: (81) 1340-4430. Email: revinnova@uanl.mx