The Philosophy of enterprise social responsability

Authors

  • F. L. Valenzuela Spenta University

DOI:

https://doi.org/10.29105/rinn3.5-5

Keywords:

Aims, Company, Enterprise Social Responsibility, Philosophy, Stakeholders, Strategy, Values

Abstract

The company has prioritized like objective the satisfaction of the owner, by means of the maximization of the present value of the company and the exclusive obtaining of utilities; approach that has left to the margin the other groups that have interest in the company, calls stakeholders: workers, clients, suppliers, community, government, citizenship and environment. The present
social problems and the deterioration of the environment, demonstrate the failure of the traditional enterprise model, reason why it sets out to change of approach: an enterprise philosophy of social responsibility that considers the interests of all the participants in the enterprise system, with the identification and practice of basic values and other complementary ones, compatibles with social aims, that are included in the enterprise strategy and its daily actions. This new model of management based on values could be made specific by means of a social pact laid out by the companies, constituting itself in roll of the employers one that would contribute to the solution of many problems of the society.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Andrews, K. R. 1984. El Concepto de Estrategia en la Empresa. Bogota, Printer. 224 p.

Apel, K. O. y A. Cortina., A. 1991. Ética comunicativa y democracia. Barcelona, Crítica. 344 p.

- Bertalanffy, L. V. 1980. Teoría General de Sistemas. Bogotá, Alianza. 158 p.

Bowie, N. 1999. Business ethics: a kantian perspective. Oxford, Blackwell Publishers. 194 p.

Briggs, J. y F. D. Peet. 2001. . Espejo y reflejo. Barcelona, Gedisa. 222 p.

Capra, F. 1998. La trama de la vida: una perspectiva nueva de los sistemas vivos. Barcelona:Anagrama. 358 p.

Capra, F. 2002. Las conexiones ocultas. España: Editorial Anagrama. 250 p.

Cortina, A. 2000. Ética de la empresa. 5 ed. Madrid: Trotta. 150 p.

Cortina, A. 2002. Educación en valores y responsabilidad cívica. Bogotá, El Búho. 152 p.

Cortina, A. 2003. Ética aplicada y democracia radical. Madrid, Tecnos. 287 p.

Deming, W. E. 1980. Calidad, Productividad y Competitividad: La Salida de la Crisis. España:Comunidad Valenciana, Versión española por Jesús Medina y Mercedes Gozalbes. 391 p.

Drucker, P. F. 1983. Management. Versión revisada de Management: Task, Responsabities,Practices. London. Pan Books. 575 p.

Drucker, P. F. 1987. La Gerencia en tiempos difíciles. Bogotá, Printer. 185 p.

Drucker, P. F. 1994. El ejecutivo eficaz. Santa fe de Bogotá, Lerne. 164 p.

Eco, U. y C. M. Martini. 2002. En qué creen los que no creen. Bogotá, Planeta. 166 p.

Engels, F. 1970. Ludwing Feuerbach y el fin de la filosofía clásica alemana. Medellín, Progreso. 63 p.

Fredrick, R. 2001. La ética en los negocios. Estados Unidos, Oxford University. 542 p.

García-marzá, D. 2004. Ética Empresarial: Del diálogo a la confianza. Madrid, Trotta. 290 p.

Habermas, J. 1998. Modernidad: un proyecto incompleto. Buenos Aires, Revista Punto de Vista, No. 21, agosto de 1998.

Hammer, M. y J. Chamy. 1994. Reingeniería. Ed. Norma. Bogotá.

Jonas, H. 1995. El principio de responsabilidad. Barcelona, Herder. 398 p.

-KANT, Immanuel. Fundamentación de la metafísica de las Costumbre, Crítica de la Razón Práctica, 1998. la Paz Perpetua. México, Porrúa. 255 p.

Práctica. 1997. Crítica de la razón pura. Tomos I y II. Bogotá, Ed. Universale. 367 p. y 416 p.

Práctica. 2002. Respuesta a la pregunta: ¿Qué es la ilustración? En Revista. Señal que Cabalgamos. No. 5, año 1. Bogotá, Universidad Nacional.

Kuhn, T. 1989. Qué son las revoluciones científicas. Barcelona, Paidos. 151 p.

Leff, E. 2002. Saber Ambiental. México, Siglo XXI Editores. 414 p.

Lovelock, J. 1992. Gaia: una ciencia para curar el planeta. Barcelona, Integral. 192 p.

Marx, K. 1970. Tesis sobre Feuerbach. Medellín, Progreso. 62 p.

Marx, K. 1993. Manuscritos: Economía y Filosofía. Madrid, Alianza. 253 p.

Marx, K. 1999. Miseria de la filosofía: Contestación a la filosofía de la miseria de Proudhon. Navarra, Folio. 192 p.

Maya, A. 1996. El reto de la vida. Medellín, Ecofondo. 109 p.

Maya, A. 2002. El retorno de Ícaro: La razón de la vida, muerte y vida de la filosofía, una propuesta ambiental. Bogotá, Panamericana Formas e Impresos. Colombia. 385 p.

Maya, A. 2003. La diosa Némesis: Desarrollo sostenible o cambio cultural. Cali, Corporación Universitaria Autónoma de Occidente. 407 p.

Maturana, H. 1995. La democracia es una obra de arte. Bogotá, Cooperativa Editorial Magisterio.84 p.

Mill, J, S. 1984. Sobre la libertad. Madrid: Altamira, 1984. 171 p.

Mill, J. S. 1991. El Utilitarismo: Un sistema de la lógica. Madrid, Alianza. 153 p.

Morgan, G. 1998. Imágenes de la organización. Bogotá, 409 p.

Morin, E. 1999. El Método: la naturaleza de la naturaleza. Madrid, Cátedra. 448 p.

Morin, E. 2002. Introducción a una política del hombre. Madrid, Gedisa. 186 p.

New York Times. 1970. A Friedman doctrine: The Social Responsability Of Buseness Is to Increase Its Profits. Milton Friedman, New York Times. Sep 13.

Noguera, A. P. El Cuerpo y el mundo de la vida en la construcción de una Filosofía Ambiental. II Coloquio Latinoamericano de Fenomenología.

Nietzsche, F. 1984. Así habló Zarathustra. Madrid, Altamira. 361 p.

Ouchi, W. 1982. Teoría Z .Barcelona: Orbis. 256 p.

Prigogine, I. 1990. El fin de las certidumbres. Bogotá, Ediciones. 223 p.

Rawls, J. 1997. Una teoría de la justicia. México, Fondo de Cultura Económica. 550 p.

Santos Ramírez, A. 1999. Constitución Política de Colombia. Bogotá, Panamericana. 351 p.

Sen, A. ¿Qué impacto puede tener la ética? Reunión Internacional sobre Ética y Desarrollo del BID en colaboración con el Gobierno de Noruega.

Sen, A. 2003. Desarrollo y libertad. Bogotá, Planeta. 440 p.

Tapscott, D. y A. Caston. 1995. Cambio de paradigmas empresariales. Bogotá, McGraw Hill. 364 p.

Published

2006-01-20

How to Cite

Valenzuela, F. L. (2006). The Philosophy of enterprise social responsability. Innovaciones De Negocios, 3(5), 69–91. https://doi.org/10.29105/rinn3.5-5