Corporate social responsibility management: An analysis of Mexican power sector

Authors

DOI:

https://doi.org/10.29105/rinn4.7-6

Keywords:

Corporate Social Responsibility, Mexican Electric Sector, Mexican Electric Reform, Stakeholders

Abstract

This study has the objective of analyzing and evaluating the management of Corporate Social Responsibility (CSR) in the Mexican Electric Sector, it will be analize the case of the “Comision Federal de Electricidad (CFE)”. The research has an exploring purpose; the study population is the electrical industry in Mexico, and we focus on the Comision Federal de Electricidad, -the Mexican Electric Monopoly-. Explaining tools will be used in order to valid the results of the CSR Management in this company. We observe that CFE has dedicated efforts and has invested in relevant topics related with CSR, like employees, suppliers, environment and society. We recommend create a Political Board in Corporate Social Responsibility that will be on charge of coordinating, promoting and improving the management in CSR, through the implementation of index and objectives in social and environmental topic. In the margin of the situation in Mexican Electrical Reform that will take place in the next years, the publication of “Sustainability Memories” is recommended on a short time, as a way to inform the interested groups related with Mexican Electric Industry.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Argandoña, A., Sarsa, D. 2000. “Ethical funds as a tool for promoting ethics in business” IESE Business School. 15 Junio 2000.

Bazua, L.F., Campos, L., Pale, J.G., Rodríguez, V. y Valle, F. 2001. Reestructuración del Sector Eléctrico en México: Una Propuesta Original. Editorial Miguel Ángel Porrua, México, D.F.

Casilda Bejar, R. 2004. “Reflexiones sobre el Desarrollo Económico Latinoamericano, desde el componente ético, la responsabilidad social corporativa y las finanzas”. XII Conferencia Anual de Ética, Economía y Dirección - Ética Y Finanzas. Madrid, Abril 2004.

Comision Europea. 2001. Libro Verde- Fomentar un Marco Europeo para la Responsabilidad Social de las Empresas. Bruselas.

De La Cuesta, M., Valor, C., Kreisler, I. 2003. “Promoción Institucional de la RSC: Iniciativas internacionales y nacionales”. Boletín ICE económico, Vol. 2755, pp. 9-20. Septiembre de 2003.

Epstein, Marc J., Birchard, Bill. 2001. La Empresa Honesta. Editorial Paídos Ibérica. Barcelona. –Traducido del original Counting what Counts (1999)-.

Finger, M. y J. Kilcoyne. 1997. “Why transnational Corporations are organizing to Save the Global Environment”. The Ecologist, Vol. 27, No. 4.

Flores, R. 2004 y 2000. Discursos pronunciados en el cuadragésimo cuarto y cuadragésimo aniversario de la nacionalización de la industria eléctrica, por el Secretario General

del Sindicato Mexicano de Electricistas (SME), Revista Lux- Órgano Oficial del Sindicato Mexicano de Electricistas. 27 de septiembre.

Freidman, M. 1970. “The social responsibility of business is to increase its profits”. New York Times Magazine, 13 de septiembre.

Galarza Toledo, E. 1946. "La industria eléctrica en México." PhD. Dissertation, Columbia University.

Lozano, J.M. 1999. Ética y Empresa. Editorial Trotta. Madrid.

Naciones Unidas. 2003. Normas sobre las responsabilidades de las empresas trasnacionales y otras empresas comerciales en la esfera de los derechos humanos. Naciones Unidas Doc. E/ CN.4/Sub.2/2003/12/Rev. 2.

Serrato Angeles, G. 2000. ¿La Reforma eléctrica Francesa es aplicable en México? Sección de Energéticos de la División de Estudios de Posgrado de la Facultad de Ingeniería de la UNAM.

Secretaria de Energía. 2000. Prospectiva del Sector Eléctrico 2000-2009. SE, México, D.F.

Secretaria de Energía. 1999. Breve historia de la electricidad en México. Información disponible en la página de Internet de la Secretaría de Energía. La dirección es

http://www.energia.gob.mx/frame7.html [Fecha de Consulta: 19 de Julio de 2005[.

Transparencia Internacional. 2004. Índice de Percepción de la Corrupción. Elaborado y Publicado por Transparencia Internacional. Fecha de consulta: 8 de Julio 2005 www.transparency.org.

Tua Pereda, J.; Gonzalo Angulo, J. A. 1987. “La Responsabilidad Social del Auditor”. Técnica Contable, octubre, nº 466, Pág. 435-452.

Wood, D.J. 1991a. “Corporate Social Performance Revisited” Academy of Management Review, 16 (4): 691-718.

Published

2007-01-26

How to Cite

García, M. (2007). Corporate social responsibility management: An analysis of Mexican power sector. Innovaciones De Negocios, 4(7), 147–174. https://doi.org/10.29105/rinn4.7-6