Interactive policy communication towards traditional media as promoters of unconventional political participation of young people in the metropolitan area of Monterrey, Nuevo León
DOI:
https://doi.org/10.29105/rinn14.27-2Keywords:
attention to news and political programs, interactive political communication, unconventional political participationAbstract
This article aims to study the unconventional political participation of young people in the metropolitan area of Monterrey and the effects that produce at it the interactive political communication as a new paradigm and attention to news and political programs in the media traditional communication that for research would be the press and television. This study is quantitative court, therefore, an opinion poll where fieldwork was conducted with funding from the PRODEP (Programa para el Desarrollo Profesional Docente, para el tipo superior).The goal of the study were to determine the degree of unconventional political participation, interactive political communication and attention to news and policy programs also sought to determine the explanatory level they have on political participation unconventional elements such as interactive political communication and attention to the news and programs politics. Regarding the most relevant results it was determined that the interactive political communication is the variable that has greater explanatory level against unconventional political participation.
Downloads
References
Berlo, D. K., (2000). El proceso de la comunicación: introducción a la teoría y a la práctica.Buenos Aires: El Ateneo.
Brussino, S., Rabbia, H. H., & Sorribas, P. (2009). Perfiles socio-cognitivos de la participación política de los jóvenes. Interamerican Journal of Psychology, 43(2), 279–287.
Campos Freire, F. (2008). Las redes sociales trastocan los modelos de los medios de
comunicación tradicionales. Revista Latina de Comunicación Social, 63, 1–9.37
J. Martínez • L. Maldonado • A. Almaguer • D. Lozano • J.Treviño
Castro Guzmán, M. (2009). La cultura de participación en el movimiento urbano popular, el caso del Cerro del Judío, Ciudad de México. En J. C. Chávez Carapia & M. Castro Guzmán (Eds.), Cultura de participación y construcción de ciudadanía, 13–46.
México: Porrúa.
Crespo Martínez, I. & Moreno Martínez, C. (2015). Los efectos de la comunicación política en el comportamiento electoral. Revista Derecho Electoral, 20, 76–110.
Delli Carpini, M. (2000). Gen.com: Youth, Civic Engagement and the New Information Enviroment. Political Comunication, 17(4), 341–349.
Durand Ponte, V. M. (2004). Ciudadanía y Cultura Política (México, 1993- 2001). Distrito Federal: Siglo XXI Editores.
ENCUP. (2012). Encuesta Nacional sobre Cultura Política y Prácticas ciudadanas. México: Secretaría de Gobernación.
Ekman & Amnà (2012). Political participation and civic engagement: towards a new typology. Human affairs, 22, 283–300.
García Luengo, O. & Maurer, M. (2009). A virtuous circle for all? Meida Exposure and political Trust in Europe. CONfines, 5/9 enero-mayo 2009, 39–48.
Grossi, F. J., Herrero, F. J., Rodríguez, F. J., & Fernández Alonso, J. A. (2000). Conducta de voto en los jóvenes. Psicothema, 12(2), 255–259.
INE (2016). Estadísticas lista nominal y padrón electoral 2016. Ciudad de México: Instituto Nacional Electoral.
INEGI (2015). Encuesta Nacional sobre Disponibilidad y uso de Tecnologías de la Información en lo Hogares, 2015. Ciudad de México: Instituto Nacional de Estadística y Geografía.
Lobera, J. & Rubio, R. (2015). Nativos digitales: ¿hacia una nueva participación política?Revista de Estudios de Juventud, 108, 145–160.
Moya Sánchez, M. & Herrera Damas, S. (2015). Hacia una comunicación política avanzada en la Internet 2.0. Observatorio Journal, 9(4), 113–139.
Mazzoleni, G. (2010). La Comunicación Política. Madrid: Alianza Ed.
Meneses, M.E. & Bañuelos Capistrán, J. (2009). Internet y campañas electorales en México oportunidad postergada. (Serie Brevarios de Cultura Política Democrática No. 8). México: Instituto Electoral del Estado de México.
Murga Frassinetti, A. (2009). La participación política de los estudiantes universitarios en el primer gobierno de alternancia en México. Región y Sociedad, 21(45), 45–46.
Pérez, J.A.; Peña, S.; Genaut, A.; Iturregui, L.; & Mendiguren, T. (2013). Comunicación política e Internet: Estrategias online de los partidos políticos vascos en las elecciones autonómicas de 2009. Mediatika, 14, 125–150.
Reyes Montes, M. C. (2007). Comunicación política y medios en México: el caso de la reforma a la Ley Federal de Radio y televisión. Convergencia. Revista de Ciencias Sociales. 14(43), 105–136.
Sabucedo, J. M. (1988). Participación política. En J. Seoane & A. Rodríguez (Eds.) Psicología Política. (165–194). Madrid: Ediciones Pirámide. 38 Comunicación política interactiva.
Sabucedo, J. M., & Arce C. (1991). Types of political participation: A multidimensional analysis. Europea Journal of Political Research, 20(1), 93–102.
Sandoval Moya, J. & Hatibovic Díaz F. (2010). Socialización política y juventud: el caso de las trayectorias ciudadanas de los estudiantes universitarios de la región de Valparaíso. Última Década, 18(32), 11–36.
Somuano Ventura, M. F. (2005). Más allá del voto: Modos de participación política no electoral en México. Foro Internacional, 45(1), 65–88.
Shah, D. V., Cho, J., Nah, S., Gotlieb, M. R., Hwang, H., Leem, N., Scholl, R. M. & McLeod,D. M. (2007). Campaign Ads, Online Messaging, and Participation: Extending the Communication Mediation Model. Journal of Communication, 57(4), 676–703.
Torcal, M., Montero, J.R. & Teorrel, J. (2006). La participación política en España: modos y niveles en perspectiva comparada. Revista de Estudios Políticos (nueva época), 132, 7–41.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2018 Innovaciones de Negocios
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
The InnOvaciOnes de NegOciOs magazine is a free and open access electronic magazine of a scientific-academic nature and is a publication of the Autonomous University of Nuevo León, in which the authors retain their copyright and grant the magazine the exclusive right to first publication of the work. Third parties are allowed to use the published content, as long as the authorship of the work is acknowledged and the first publication in this journal is cited.
For more information, please contact the Research Secretary (FACPyA) of the Autonomous University of Nuevo León. Telephone: (81) 1340-4430. Email: revinnova@uanl.mx