The doctoral theses of the FACPYA: Bibliometric analysis of their references [2011-2015]
DOI:
https://doi.org/10.29105/rinn14.28-4Keywords:
bibliometric study, doctoral thesis, obsolescence of literature, price index, referencesAbstract
This article aims to present the partial results of a larger bibliometric study in which the quality of the bibliographical references of the doctoral theses of the Universidad Autónoma de Nuevo León is analyzed, in this partial study, the trends of citation of the two PhD’s degree of FACPYA in the field of Administration and Accounting are analyzed, taking as a field of study 35 doctoral theses from both areas, defended during the years 2011 to 2015 and which are in the databases from the UANL Digital Collection. For the analysis, 5 bibliometric index variables were used at international level to evaluate scientific publications through which it was proposed to answer the following questions: What is the average of the references that contain these documents? What kind of documents do they use? How old are the cited documents? (Price index), Which language is the most used?, Which percentage presents errors in the application of the bibliographic style?. The objective of the work was to identify the type of sources that were consulted to elaborate the theses. The important findings about the average number of documents was acceptable, as well as the varied type of documents used, as is the case with most of the studies in the subject. The index of references of journal articles indicates an acceptable consumption use of scientific information, the Price Index describes acceptable percentages of updated information consumption and identified errors in the handling of the bibliographic style.
Downloads
References
Bordons, M., y Ángeles Zuluetab, M. A. (1999). Evaluación de la actividad científica a través de indicadores bibliométricos. Revista Española de Cardiología, 52(10), 790–800.
Brito Ocampo, L. B.; Ladrón de Guevara Solís, M., Rosas Poblano, S. G. (2010) Impacto de la biblioteca universitaria en los estudios de posgrado. Ibersid, 4, 195–199.
De-Miguel, Mario (2010). La evaluación de tesis doctorales. Propuesta de un modelo. Relieve, 16(1), 1–18. García Córdoba, F. (1998). La tesis y el trabajo de tesis: Recomendaciones metodológicas para la elaboración de los trabajos de tesis. México: Editorial Spanta.
González de Requena, J. A., Andana, C., y Duhart, C. (2015). La condición intertextual en las citas de los artículos de investigación de psicología. Literatura y lingüística, 32, 181–200.
Hernández Sampieri, R., Fernández Collado, C., y Bautista Lucio, P. (2010). Metodología de la investigación (5ª ed.) México: Mc Graw-Hill.
Jiménez-Vásquez, M. S. (2014). Trayectorias profesionales de egresados del Doctorado en Educación de la Universidad Autónoma de Tlaxcala. Un análisis de las funciones, productividad y movilidad en el mercado académico. Perfiles educativos, 36(143), 30–48.
Meneses Aguirre, B., Romero Pedraza, E., y Sesma-Muñoz, B. (2013). Análisis y evolución de las referencias en las tesis de un posgrado en la Universidad Veracruzana, Ciencia Administrativa, 1, 34–38.
Musi-Lechuga, B. (2011). Análisis de la producción científica de los programas de doctorado de psicología con mención de calidad en España. (Tesis doctoral, Universidad de Granada).
Ortiz Torres, E., González Guitián, M. V., González Calzadilla, C., & Infante Pérez, I. (2010). Evaluación del impacto científico de las tesis doctorales en Ciencias Pedagógicas mediante indicadores cienciométricos. Revista Española de Documentación Científica, 33(2), 279–286.
Osca-Lluch, J., Civera Mollá, C., y Peñaranda Ortega, M. (2009). Consecuencias de los errores en las referencias bibliográficas. El caso de la revista Psicothema. Psicothema, 21(2), 300–303.
Oyola-García, A. E., Soto-Cabezas, M. G., y Quispe-Ilanzo, M. P. (2014). La antigüedad de las referencias bibliográficas en publicaciones científicas. An Fac med. 75(4) 381.
Patiño Días, G. (2007). Citas y referencias bibliográficas. Bogotá: Universidad javeriana. Pulgarín, A., Carapeto, C., & Cobos, J.M. (2004). Análisis bibliométrico de la literatura cientí- fica publicada en Ciencia. Revista hispanoamericana de ciencias puras y aplicadas (1940-1974). Information Research, 9(4).
Retamozo, M. (2014). ¿Cómo hacer un proyecto de tesis doctoral en Ciencias Sociales? Ciencia, Docencia y Tecnología, 25(48), 173–202.Análisis bibliométrico.
Rivera Camino, J. (2011). Cómo escribir y publicar una tesis doctoral. Madrid: ESIC.
Sánchez Maríñez, J. (2008). Una propuesta conceptual para diferenciar los programas de postgrado profesionalizantes y orientados a la investigación. Implicaciones para la regulación, el diseño y la implementación de los programas de postgrado. Ciencia y Sociedad, 33(3), 327–341.
Secretaría de Educación Pública. (2013). Programa Sectorial de Educación 2013-2018.
Silva Hernández, D., Rodríguez Felizola, M. C., del Campo Peña, A. D. (2013). Las referen- cias bibliográficas en artículos originales y de revisión en revistas biomédicas cubanas, Revista Cubana de Salud Pública, 39(1), 83–95.
Torres-Velandia, S., Ruiz-Ávila, D., Meza-López, L. D. (2017). Infraestructura y equipamiento tecnológico en los doctorados consolidados de CONACyT: una mirada desde las políticas públicas y los académicos. Revista Iberoamericana de Educación Superior,
(21), 3–23.
Urbano, C. (2000). Tipología documental citada en tesis doctorales de informática: bases empíricas para la gestión equilibrada de colecciones, Biblioteconomia i documentació, 5.
Vallejo, M., Fernández, A., & Torralbo, M. (2006). Patrones de citación en la investigación española en educación matemática. Revista Española de Documentación Científica, 29(3), 382–397.
Vallmitjana, N., & Sabate, L. (2008). Citation analysis of Ph.D. dissertation references as a tool for collection management in an academic chemistry library. College & Research Libraries, 69(1) 72–82.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2018 Innovaciones de Negocios
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
The InnOvaciOnes de NegOciOs magazine is a free and open access electronic magazine of a scientific-academic nature and is a publication of the Autonomous University of Nuevo León, in which the authors retain their copyright and grant the magazine the exclusive right to first publication of the work. Third parties are allowed to use the published content, as long as the authorship of the work is acknowledged and the first publication in this journal is cited.
For more information, please contact the Research Secretary (FACPyA) of the Autonomous University of Nuevo León. Telephone: (81) 1340-4430. Email: revinnova@uanl.mx