Consumption characteristics for Mexican art movie theaters

Authors

  • David Fernando Lozano Treviño Autonomous University of Nuevo León image/svg+xml

DOI:

https://doi.org/10.29105/rinn14.28-6

Keywords:

art, culture, income, film production organizations, spectators

Abstract

This research paper analyzes the character of cinema as a work of art and its relation in the cinematographic markets. It details the way in which Film Production Organizations (OPC) works on the aesthetics ways in movies. It shows the development of the art cinema within the Mexican film industry and the spaces where filmmakers and OPC interacts with distribution and exhibition companies. Film genres are mentioned and how they work as a cultural tools. Some benefits to the audience cinema art are exposed. It runs a correlation between the desires of the spectators for movies in art halls that stimulates among the audience the appreciation of arts, reflection, learning and entertainment with the monthly expenditure in pesos to watch films that places art before any other feature of the cinema.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Adelsolean, A. (2014). Visiones de Lagos: urbanismo didáctico en el cine de Nollywood. Universidad Católica de Maule. Chile: Bifurcaciones, revista de estudios culturales urbanos, 17, 1–16.

Alvarado, C. (2015). El régimen estético en las imágenes en movimiento de la filosofía de Jaques Ranciére al cine de Béla Tarr. Universidad de Zulia: Colomia. Revista de Filosofía, 81(3), 49–71.

Amar, V. (2009). El cine en la encrucijada de la educación y el conocimiento. Enlace. Venezuela: Revista Venezolana de Información, Tecnología y Conocimiento, 2(6), 131–140. Anuario Estadístico de Cine Mexicano 2015.

IMCINE, México. Arrese, Á. (2004). Algunas consideraciones sobre la gestión de productos y contenidos de los medios. Comunicación y Sociedad, 15(2), 9–44.

Arias, J. (2006). El cine como realización del fin del arte. Pontificia Universidad Javieriana: Colombia. Revista Signo y Pensamiento, 49,100–111.

Badii, M., A. Pazhkh, J. Abreu & R. Foroughbakhch (2004). Fundamentos del Método Cien- tífico. UANL: México. InnOvaciOnes de NegOciOs 1(1), 89–107

Cárdenas, J. (2014). Anotaciones sobre el fetiche cultural y el cine. Universidad de la Sabana. Colombia: Palabra Clave, 17(3), 619–644.

Dale, E. (1966) Métodos de Enseñanza Audiovisual. México: Reverte. Fajnzylber, V. & J. Hurriaga (2013). Usos educativos del cine 3D estereoscópica. Ensayos: Chile. Chasquis, 122, 96–102.

Flores, A., M. Gómez & B. Sierra (2009). Apreciación a lo artístico: lo visual y auditivo en la cotidianidad urbana. México. Grupo Editorial Patria.

Galán, M. (2012). Cine militante y videoactivismo: los discursos audiovisuals de los movi- mientos sociales. Universidad Complutense: España. Revista Internacional de Comunicación Audiovisual, Publicidad y Estudios Culturales, 10, 1122–1133.

García, M. (1997). Cine, narrative y enseñanza de la filosofía. Universidad Nacional de Educación a Distancia. España: Revista Española de Pedagogía, 207(97),303–316.

García, M. (2002). Historias de hombres y mujeres en términos de luz: el papel del cine en la educación. Aportes de discusión. México. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 7(15), 357–369.

Gómez, A. & H. Estrada (2015). El cine y la comunicación de malas noticias. Universidad de Salamanca. España: Revista Medicina Cine, 12(1), 21–32. Consumo en las salas de cine de arte.

González, G. (2013). El cine como herramienta didáctica educativa en el contexto literario. Universidad Autónoma de Nuevo León. México. Tesis para obtener el grado de Maestría en Ciencias de la Comunicación.

Keizman, B. (2011). Borges, el cine y las estrategias de representación. Universidad Diego Portales. Chile: Revista de Crítica Literaria Latinoamericana, 73, 253–269.

Lozano, D. & E. Treviño (2014). Arte, cultura o entretenimiento en el cine: ¿Qué modelo cinematográfico prefieren los espectadore para romar la decision de asistir a ver una película? UANL. México: InnOvaciOnes de NegOciOs, 11(22), 269–295.

Lozano, D. (2015). La producción de series de televisión por las Organizaciones de Producción Cinematográficas (OPC) como herramienta educativa. Caso de studio CSI: Miami. Spenta University: México. Daena: International Journal of Good

Consciences, 10(2), 196–219.

Lozano, D.; A. Almaguer & K. Rodríguez (2015). La promoción de los valores sociales por las organizaciones de producción cinematográficas para crear comunidades de paz en México. Spenta University: México. Daena: International Journal of Good

Conscience,10(1), 19–50.

McKee, R. (2011). El guión. Alba Minus. Colombia. Platón (2009) Diálogos. México. Editorial Porrúa.

Quevedo, V. (2011). La voz del cine africano desde sus orígenes al presente. Universidad de Alicante. España. Quaderns de cine, 7, 7–16.

Sancho, J., A. Vilchis & D. Gil. (2010). Los documentales científicos como instrumentos de educación para la sustentabilidad. Asociación de Profesores Amigos de Ciencia- Eureka. España: Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de Ciencias, 7(3), 667–681.

Surmeli, H. (2012). Examination the effect of science fiction films on science education students. Procedia social and behavioral sciences, 47, 1012–1016.

Zorroza, M. (2007). Ficción, experiencia y realidad. ¿Qué tiene que ver el cine con la vida? Universidad de Piura. Perú. Revista de Comunicación, 6, 70–80.

Published

2017-12-19

How to Cite

Lozano Treviño, D. F. (2017). Consumption characteristics for Mexican art movie theaters. Innovaciones De Negocios, 14(28), 235–262. https://doi.org/10.29105/rinn14.28-6