The role of innovation and technological change from an economic perspective
DOI:
https://doi.org/10.29105/rinn16.31-1Keywords:
Innovation, Technological Change, Macroeconomics, TechnologyAbstract
In this research, the processes that the market and the decisions of a public management are analyzed, and can have an influence over the creation of technological change pattern, which it leads to give an explanation about the reasons
that can make grow the current or potential production of a national economy in the long term. To this end, several topics related with production factors, technological change, innovation, economic cycles, economic growth and accumulation of capital are included, which have a big repercussion from the economic perspective to explain the importance of technological progress over the economic activities at a national level. Additionally, this article pretends to explain from a macroeconomic perspective, the impact that innovation and technological change generates, like an amount of activities that are developed from a compilation of multiple theoretical contributions from the area
of innovation and technological change.
Downloads
References
Afuah, A. (1997). La dinámica de la innovación organizacional. Nueva York: Oxford.
Ahmed, P., Ramos, L., & Ramos, C. (2012). Administración de la Innovación. México: Pearson Educación.
Case, K., y Fair, R. (2008). Principios de Macroeconomía. México: Pearson Educación.
Castellanos, O. (2007). Gestión Tecnológica. Medellín: Universidad Nacional de Colombia.
Davenport, T. H., Leibold, M., y Voelpel, S. (2006). Strategic Management in the Innovation Economy. Erlangen: Publicis.
Dodgson, M. (2008). The Management of Technological Innovation. New York : Oxford.
Dodgson, M., Gann, D., y Salter, A. (2008). The management of Technological Innovation. New York: Oxford University Press.
Dornbusch, R., Fischer, S., y Startz, R. (2015). Macroeconomía. México: McGraw Hill.
Drucker, P. (1986). The Frontiers of Management. México.
Escorsa, P., y Valls, J. (2005). Tecnología e Innovación en la empresa. Barcelona: Alfaomega.
Froyen, R. T. (1997). Macroeconomía: Teorías y políticas. México: Prentice Hall.
García, F. (2007). La Investigación Tecnológica: investigar, idear e innovar en ingenierías y Ciencias Sociales . México: Limusa.
Heilbroner, R. (1981). Comprensión de la Macroeconomía. México: Uteha.
Hitt, M., Ireland, D., & Hoskisson, R. (2015). Administración Estratégica. México: Cengage Learning.
Olaya, A. (2008). Economía de la Innovación y del Cambio Tecnológico: Una aproximación teórica desde el pensamiento schumpeteriano. Revista Ciencias Estratégicas, 237-246.
Parkin, M., y Loria, E. (2010). Macroeconomía. Versión para Latinoamérica. México: Pearson Educación.
Quesada, J. A., y Flores, M. (2016). Innovación y Emprendimiento para potenciar el desarrollo. México: Porrua.
Rosetti, J. (2002). Introducción a la Economía. Sao Paulo: Alfaomega.
Schumpeter, J. (1934). The Theory of Economic Development: An Inquiry into Profits, Capital, Credit, Interest, and the Business Cycle. New Jersey: Transaction Publishers.
Samuelson, P. A., Nordhaus, W. D., Dieck, L., y Salazar, J. d. (2001). Macroeconomía con aplicaciones a México. México: Mcgraw Hill.
Samuelson, P., y Nordhaus, W. (2006). Economía. México: McGraw Hill.
Solleiro, J. L. (1988). La gestión y administración de la tecnología. Facultad de Contaduría y Administración UNAM.
Thompson, A., Peteraf, M., Strickland, A., y Gamble, J. (2012). Administración Estratégica: Teoría y Casos. México: McGraw Hill.
Valderrama, A., Neme, O., y Ángeles, G. (2016). Diagnóstico de habilidades de innovación en las micro y pequeñas empresas en México: El individuo Innovador. México: Colofón.
Velázquez, A., Valencia, R., y Peña, J. (2016). El papel del modelo de la triple hélice como sistema de innovación para aumentar la rentabilidad en una Pyme comercializadora. Revista CEA, 101-112.
Vence, X. (1995). Economía de la innovación y del cambio tecnológico. Madrid: Siglo Veintiuno de España Editores, S.A.
Weil, D. (2006). Crecimiento Económico. Madrid: Pearson Educación.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2019 Innovaciones de Negocios
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
The InnOvaciOnes de NegOciOs magazine is a free and open access electronic magazine of a scientific-academic nature and is a publication of the Autonomous University of Nuevo León, in which the authors retain their copyright and grant the magazine the exclusive right to first publication of the work. Third parties are allowed to use the published content, as long as the authorship of the work is acknowledged and the first publication in this journal is cited.
For more information, please contact the Research Secretary (FACPyA) of the Autonomous University of Nuevo León. Telephone: (81) 1340-4430. Email: revinnova@uanl.mx