The remunerations positively impact on the organizational commitment through the psychological empowerment in public institutions teachers

Authors

DOI:

https://doi.org/10.29105/rinn16.31-4

Keywords:

human capital, organizational commitment, remunerations, psychological empowerment, teachers

Abstract

Currently, a worrying reality is being experienced, since 79% of the employees in each company are not committed to their work. Organizations today are trying to achieve 100% of their results in a highly competitive environment, full of
threats and obstacles, where the economic compensation is no longer the most important aspect for employees. With the economic and social changes that are currently experienced, organizations now not only worry about achieving
competitiveness and excellent results, but they also face new challenges related to human capital. The present investigation analyzes the relation between remunerations, the psychological empowerment and the organizational commitment in teachers of public institutions of middle higher education. In addition to this, the current context of the problem is emphasized, the literature review, the methodology that was followed through the development of the measurement instrument, the content validity and the data collection that were analyzed under a mediation model. A model of structural equations was used as the method of analysis. It was found that the results support the positive relationship between compensation and organizational commitment through psychological empowerment, so that the hypothesis is accepted.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Rosalba Treviño Reyes, Autonomous University of Nuevo León

Candidata a Doctora en Filosofía con especialidad en Adminstración por la FACPYA UANL

Adriana Segovia Romo, Autonomous University of Nuevo León

Doctora en Filosofía con Especialidad en Administración UANL

Elías Alvarado Lagunas, Autonomous University of Nuevo León

Doctorado en Ciencias Sociales con Orientación en Desarrollo Sustentable por el Instituto de Investigaciones Sociales de la Universidad Autónoma de Nuevo León, 2013.

Pablo Guerra Rodríguez, Autonomous University of Nuevo León

Doctorado en Filosofía con Especialidad en Administración

References

Allen, N. y Meyer, J. (1996). Affective, continuance and normative commitment to the organization: An examination of construct validity. Journal of Vocational Behavior, 49, 252–276.

Arias, A. (2019). Compromiso. El horizonte. Recuperado el 25 de febrero de 2019, de http://www.elhorizonte.mx/opinion/editorial/compromiso/2444513.

Baron, R. M. y Kenny, D. A. (1986). The moderator-mediator variable distinction in social psychological research: Conceptual, strategic and statistical considerations. Journal of Personality and Social Psychology, 51, 1173-1182.

Barraza, A. (2008). Compromiso organizacional docente. Un estudio exploratorio. Avances en Supervisión Educativa, 8, Asociación de Inspectores de Educación en España.

Barraza, M. A., Acosta CH. M. y Ledesma, M. Z. E. (2008). Compromiso organizacional de los docentes de una institución de Educación Media Superior. Recuperado el 15 de febrero de 2016, de http://www.comie.org.mx/congreso/memoriaelectronica/v10/pdf/area_tematica_16/ponencias/0414-F.pdf

Barroso, C., Cepeda, G., & Roldán, J. L. (2007). Investigar en economía de la empresa:¿partial least squares o modelos basados en la covarianza?. In El comportamiento de la empresa ante entornos dinámicos: XIX Congreso anual y XV Congreso Hispano Francés de AEDEM (p. 63). Asociación Española de Dirección y Economía de la Empresa (AEDEM).

Betanzos, N., y Paz, F. (2007). Análisis psicométrico del compromiso organizacional como variable actitudinal. Anales de psicología, 23(2), 207-215.

Bonias, D., Bartram, T., Leggat, S., y Stanton, P. (2010). Does psychological empowerment mediate the relationship between high performance work systems and patient care quality in hospitals? Asia Pacific Journal of Human Resources, 48(3), 319-337. http://dx.doi.org/10.1177/10384411110381667

Calderón, J., Laca, F., Pando, M. & Pedroza, F. (2015). Relación de la socialización organizacional y el compromiso organizacional en trabajadores mexicanos. Psicogente, 18(34), 267-277. http://doi.org/10.17081/psico.18.34.503

Chang, L. C., Shih, C. H., y Lin, S. M. (2010). The mediating role of psychological empowerment on job satisfaction and organizational commitment for school health nurses: A cross-sectional questionnaire survey. International Journal of Nursing Studies, 47(4), 427-433.

Chiang, M.M., Valenzuela, L. y Lagos, M.A. (2014). RELATIONSHIP BETWEEN PSYCHOLOGICAL EMPOWERMENT AND ORGANIZATIONAL COMMITMENT IN SMALL AND MEDIUM ENTERPRISES. Multidisciplinary Business Review, 7 (1), (Diciembre 2014).

CNNExansión. (2016). 5 beneficios de negocio que trae el “engagement” laboral. La competitividad de las empresas se eleva cuando sus colaboradores se comprometen emocionalmente con la organización. Recuperado el 10 de noviembre de 2016, de http://expansion.mx/carrera/2016/08/10/5-beneficios-de-negocio-que-trae-el-engagement-laboral

Creswell, J. W. (2015). Research Design: Qualitative, quantitative, and mixed method approaches. 4th. Edition. Thousand Oaks: Sage Publications.

Cupani, M. (2012). Análisis de Ecuaciones Estructurales: conceptos, etapas de desarrollo y un ejemplo de aplicación. REVISTA TESIS Facultad De Psicología, 2(1), 186-199.

Deloitte (2016). Encuesta Millennials 2016 Conquistando a la siguiente generación de líderes. Recuperado el 15 de septiembre de 2016 de https://www2.deloitte.com/mx/es/pages/about-deloitte/articles/millenial2016.html

Deloitte. (2017). Encuesta Millennials 2017. ¿Qué mundo quieren habitar? Recuperado el 28 de mayo de 2018, de https://www2.deloitte.com/mx/es/pages/about-deloitte/articles/encuesta-millennial-2017.html

Diomede, H. (2008). Compensaciones se escribe con “E” de equidad. Recuperado el 18 de octubre de 2015, de http://pt.slideshare.net/Diomede07/compensaciones-se-escribe-con-e-de-equidad

Gabaldon, N. (1980). Algunos conceptos de muestreo (3ra. Ed.). Caracas, Venezuela: Universidad Central de Venezuela, Facultad de Ciencias Económicas y Sociales, División de publicaciones.

Giancola, F. (2010). Common misconceptions in employee rewards management. Benefits & Compensation Digest, 47(9), 34-38.

Hair, J. F., Hult, G. T. M., Ringle, C. M., y Sarstedt, M. (2017). A Primer on Partial Least Squares Structural Equation Modeling. 2nd Ed. Thousand Oaks: Sage.

Hayes, A. F. (2013). Introduction to Mediation, Moderation, and Conditional Process Analysis: A Regression-Based Approach. New York, NY: The Guilford Press.

HCNL. (2017). Ley de Fomento a la Inversión y al Empleo para el Estado de Nuevo León. Recuperado el 20 de febrero de 2018, de http://www.hcnl.gob.mx/trabajo_legislativo/leyes/leyes/ley_de_fomento_a_la_inversion_y_al_empleo_para_el_estado_de_nuevo_leon/

Jaimez, M. J. y Díaz, F. (2011). El empowerment organizacional: el inicio de una gestión saludable en el trabajo. Revista de Trabajo y Seguridad Social. Recursos Humanos, 344, 209-232.

Juaneda, E. y González, L. (2007). Definición, antecedentes y consecuencias del compromiso organizativo. En Conocimiento, innovación y emprendedores: Camino al futuro, ISBN 84-690-3573-8.

Lee, K., y Kulviwat, S. (2008). Korean workers’ motivation tools: Commitment and incentive-based motivation and their relative impact on behavioral work outcome. Multinational Business Review, 16(4), 87-109.

Leyva, O., y Olague, J. T. (2014). Modelo de ecuaciones estructurales por el método de mínimos cuadrados parciales (Partial Least Squares-PLS), en Sáenz López, J & Tamez González, G (Coord). Métodos y técnicas cualitativas y cuantiativas aplicables a las investigaciones sociales. México, D.F. Tirant Humanidades.

Madero, S. M. (2012). La efectividad de las compensaciones, la satisfacción del trabajador y las dimensiones del ambiente laboral. CIENCIA-UANL, 15(57), 93-100.

Madero, S. M. (2010). Factores relevantes del desarrollo profesional y de compensaciones en la carrera laboral del trabajador. Contaduría y administración, (232), 109-130.

Maldonado-Radillo, S.E., Guillén, A.M. y Carranza, R.E. (2012). El compromiso organizacional del personal docente y administrativos de una Universidad Pública. En Revista Internacional Administración &Finanzas, 5 (4), 135-142.

Martín, N., Hernángomez, J., y Martín, V. (2007). El deleite de la eficiencia. Universia Business Review, 5(14), 56-67.

McInnis, Meyer y Feldman (2009). Psychological contracts and their implications for commitment: A feature-based approach. Journal of Vocational Behavior, 74, 165-180.

Meyer, J.P. y Allen, N.J. (1997).Commitment in the workplace: Theory, research and application. Thousand Oaks:CA: Sage.

Molina, R. (2006). Empowerment ¿actitud mental?, ¿técnica?, ¿estrategia? O ¿moda? México: Trillas.

Neininger, A. y Lehmann-Willenbrock (2010). Effects of team and organizational commitment- A longitudinal study. Journal of vocational behaviour, 76, 567-579.

O'Brien, J. L. (2010). Structural empowerment, psychological empowerment and burnout in registered staff nurses working in outpatient dialysis centers (Doctoral dissertation, Rutgers University-Graduate School-Newark).

Rabolini, N. M. (2009). Técnicas de muestreo y determinación del tamaño de la muestra en investigación cuantitativa. Revista argentina de humanidades y ciencias sociales, 2.

Randolph, W. y Edward, R. (2011). Managerial use of power bases in a model of managerial empowerment practices and employee psychological empowerment. Journal of Leadership & Organizational Studies, 18(1), 95-106.http://dx.doi.org/10.1177/1548051810379798

Ríos, M., Rayo, M., y Ferrer, J. (2010). El empowerment como predictor del compromiso organizacional en las Pymes. Contaduría y administración, 26(231), 103-125.

Rodríguez, K. (2018) Tendencias en el mercado laboral en México para 2019. Recuperado el 25 de febrero de 2019, de http://computerworldmexico.com.mx/tendencias-en-el-mercado-laboral-en-mexico-para-2019/.

Rubio, V. y Piatti, G.M. (2000).Manual de remuneraciones. Argentina: Cuyo.

Segovia, A. (2014). El liderazgo, la compensación variable, el empowerment psicológico y su impacto en la efectividad del empleado: un enfoque de modelación mediante ecuaciones estructurales (Doctoral dissertation, Universidad Autónoma de Nuevo León).

Spreitzer, G. M. (1995). “Psychological Empowerment in the Workplace: Dimensions, Measurement, and Validation”. The Academy of Management Journal, 38(5), 1442-1465.

Thomas, K. y Velthouse, B. (1990). Cognitive Elements of Empowerment: An “Interpretive” Model of Intrinsic Task Motivation. Academy of Management Review, 15, 666-681. Recuperado el 28 de abril de 2018, de https://www.jstor.org/stable/258687?seq=1#page_scan_tab_contents. DOI: 10.2307/258687

UANL. (2018). Directorio de planteles de nivel medio superior (Nuevo León). Proceso de Asignación de Espacios en la Educación Media Superior del Estado de Nuevo León 2018. Recuperado el 28 de abril de 2018, de http://www.uanl.mx/alumnos/convocatorias/registro-de-aspirantes-preparatoria-en-modalidad-presencial.html

Valdivieso, C.E. (2016). Comparación de los modelos formativo, reflexivo y de antecedentes de evaluación estudiantil del servicio de docencia//Comparison of Formative, Reflective, and Antecedents Models of Students Evaluation of Teaching Service. Revista de Métodos Cuantitativos para la Economía y la Empresa, 16, 95-120.

Villa, O., y Marquez, Miramontes, B. L. (2016). Relación del empowerment con el compromiso organizacional influenciado por el capital humano y prácticas de alto involucramiento de empleados en maquiladoras automotrices. In Global Conference on Business & Finance Proceedings (Vol. 11, No. 1, p. 855). Institute for Business & Finance Research.

Villanueva, A. y González, E. (2005). Gestión en las compensaciones. Chile: Paidós.

Westerman, J.W., Beekun, R.I., Daily, J., y Vanka, S. (2009). Personality and national culture. Predictors of compensation strategy preferences in the USA and India. Management Research News, 32(8), 767-781.

Yavas, U., y Babakus, E. (2010). Relation between organizational support, customer orientation and work outcomes. The International Journal of Bank Markting, 28(3), 222-238.

Published

2019-01-25

How to Cite

Treviño Reyes, R., Segovia Romo, A., Alvarado Lagunas, E., & Guerra Rodríguez, P. (2019). The remunerations positively impact on the organizational commitment through the psychological empowerment in public institutions teachers. Innovaciones De Negocios, 16(31), 87–117. https://doi.org/10.29105/rinn16.31-4