The incorporation of industry 4.0 in the auto parts sector in Nuevo Leon, Mexico

Authors

DOI:

https://doi.org/10.29105/rinn16.32-3

Keywords:

Auto parts, Industry 4.0, Tier 2, CLAUT, Nuevo Leon

Abstract

Mexico is the fifth producer of auto parts and contributes 5,6 percent to world
production equivalent to $82 billion annually in production and $65 billion in exports. The
state of Nuevo León contributes 20 percent of the country’s manufacturing GDP in this
sector. Industry 4.0 and its pillars based mainly on technology, automation and the
internet of things presents a challenge to the country due to the insufficient investment
in the level two supplier companies (Tier 2) of the sector. The objective of this research
is to analyze the current and future status of Tier 2 companies belonging to the
Automotive Cluster of Nuevo León, Mexico in its process of incorporation into technological advances. A mixed technique was used to obtain data. In addition to the
review of literature, semi-structured interviews with experts and as approach to the study,
questionnaires to companies in the sector were conducted. With the above, is intended
to answer the research question ¿Which actions should be considered to facilitate the
incorporation of Industry 4.0 into auto parts in Nuevo Leon? It was found the slow
incorporation of Tier 2 companies to technological advances and the lack of knowledge
about their position in the industry. Some of the actions or strategies to facilitate this
transition to the automation of manufacturing processes include partnerships between
public and private sectors in alliance with the academic, as well as investment in research
and development centers that allow the training and promotion of the employees on a
permanent basis. 

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Author Biographies

Karla María Nava Aguirre, University of Monterrey

EXPERIENCIA PROFESIONAL:

-Profesora titular de Negocios Internacionales en la Universidad de Monterrey (UDEM) desde 2017. -Miembro del Sisteman Nacional de Investigadores Nivel C -Consejera Académica. Capítulo: Administración Estratégica de la ACACIA 2018-2021. -Publicaciones de artículos y capítulos de libro, líder de proyectos nacionales (UAT/UDEM) e internacionales (BID)  y ponente en Congresos Nacionales e Internacionales. Integrante del Proyecto GLOBAL BEEHIVE de Global Partners in Education de East Caroline University 2019-2020; miembro de la Academy of International Business (AIB) y miembro fundador del SIG Teaching and Education de la AIB 2018-2012; Co-Chair del track Logistics and Supply Chain Management de AIB LAC 2019-2021. Vocal de la Asociacion Mexicana de Estudios Internacionales AMEI 2015-2019.

-Directora de la Lic. en Negocios Internacionales 2005-2015 en la Universidad Autónoma de Tamaulipas. -Profesora nivel licenciatura y posgrado desde el año 2000 -Experiencia en el sector público y privado.

-Evaluadora de CIEES y CACECA

-Dictaminadora Académica del PRODEP

ESTUDIOS:-Especialista en Estudios de la Frontera México Estados Unidos. El COLEF. 2015-2016. -Doctorado en Ciencias Administrativas PNCP CONACYT (UAT) 2008-2013. -Global MBA for Latin American Managers (Thunderbird & ITESM) 2003-2005 -Lic. en Estudios Internacionales (UDEM) 1989-1993 Distinción CUM Laude.

Juan Gil Silva Ábrego, University of Monterrey

Lic. en Comercio Internacional

UDEM

Alejandra Guajado García, University of Monterrey

Lic. en Comercio Internacional

UDEM

Orlando Uriel Leyva Velázquez, University of Monterrey

Lic. en Comercio Internacional

UDEM

Carol Yareslie Torres Camarillo, University of Monterrey

Lic. en Comercio Internacional

UDEM

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Published

2019-07-08

How to Cite

Nava Aguirre, K. M., Silva Ábrego, J. G., Guajado García, A., Leyva Velázquez, O. U., & Torres Camarillo, C. Y. (2019). The incorporation of industry 4.0 in the auto parts sector in Nuevo Leon, Mexico. Innovaciones De Negocios, 16(32), 232–270. https://doi.org/10.29105/rinn16.32-3