Present and prospects of the scholarship system of the Government of the State of Tamaulipas, Mexico
DOI:
https://doi.org/10.29105/rinn17.34-4Keywords:
Educational support programs, education, terminal efficiency, studentsAbstract
This article shows the composition and progress in the last four years of educational
support programs and scholarships for the student community of the State of Tamaulipas
through 11 ITABEC programs. The information is treated with descriptive statistics and is
projected towards 2040, revealing an important downward trend. It can be assumed that it is
necessary to adopt a strategy to evaluate, measure and control the different programs to
guarantee the objective of each one of them, such as increasing terminal efficiency.
Downloads
References
Álvarez, M., Gómez, E, & Morfín, M. (2012). Efecto de la beca CONACYT en la eficiencia terminal en el posgrado. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 14(1), 153-163.
Arnal, J., Del Rincón, D., & Latorre, A. (1992). Investigación educativa: fundamentos y metodologías. Barcelona: Editorial Labor, S.A.
Ausubel, O. P., Sullivan, E.V. (1983), El desarrollo infantil. Barcelona, Paidós.
Box, G., Jenkins, G., & Reinsel, G. (1994). Time Series Analysis, Forecasting and Control. (3a ed.). Englewood Cliffs: Prentice Hall.
Cuéllar, D. (2011). El valor de los programas de becas en la educación superior. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 16(51), 1299-1304.
De Arce, R. & Mahía, R. (2001). Modelos ARIMA. Técnicas de previsión de variables financieras. Madrid: Departamento de Economía Aplicada / UDI Econometría e informática.
Domínguez, D., Sandoval, M., Cruz, F., & Pulido, A (2014). Problemas relacionados con la eficiencia terminal desde la perspectiva de estudiantes universitarios. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 12(1),25-34
Gobierno de México (2019) Primer informe de gobierno 2018-2019. Presidencia de la República. Septiembre 2019, Ciudad de México.
Gobierno de Tamaulipas (2016) Sexto informe de gobierno. Gobierno del estado de Tamaulipas. Palacio de gobierno, Ciudad Victoria, Tamaulipas.
Gobierno de Tamaulipas (2017) Plan Estatal de Desarrollo 2016-2022 Tiempo de todos. Gobierno del estado de Tamaulipas. Ciudad Victoria, Tamaulipas.
Gobierno de Tamaulipas (2017) Primer informe de Gobierno, Con firmeza, sin descanso. Ciudad Victoria, Tamaulipas.
Gobierno de Tamaulipas (2018) Segundo informe de Gobierno, Construyendo el futuro. Ciudad Victoria, Tamaulipas.
Gobierno de Tamaulipas (2019) Tercer informe de Gobierno, Avanzamos y se siente. Ciudad Victoria, Tamaulipas.
Gobierno de Tamaulipas (2020) Definición de crédito educativo. Recuperado de: https://www.tamaulipas.gob.mx/itabec/programas/credito-educativo/
Gobierno del estado de Tamaulipas 2016-2022. (AÑO). Convocatoria para créditos educativos 2020. Recuperado de: https://www.tamaulipas.gob.mx/itabec/wp-content/uploads/sites/23/2019/11/convocatoria-feb-jun-2020.pdf
Gobierno del estado de Tamaulipas 2016-2022. (AÑO). Solicitud de crédito educativo. Recuperado de: https://www.tamaulipas.gob.mx/itabec/programas/credito-educativo/
Gobierno del estado de Tamaulipas y Secretaría de Educación del Estado de Tamaulipas (2017). Modelo Educativo de Tamaulipas. México: Secretaría de Educación del Estado de Tamaulipas. Recuperado de: https://www.tamaulipas.gob.mx/educacion/wp-content/uploads/sites/3/2017/08/met-2017.pdf
González, P., & Moral, P. (1995): An Analysis of International Tourism Demand in Spain, International Journal of Forecasting, (11), 233-251.
Herrera, J, P., & Hernández, G. (2002). Metodología de un modelo ARIMA condicionado para el pronóstico del PIB. Archivos de Economía. Colombia: Departamento Nacional de Planeación / Dirección de Estudios Económicos.
Jiménez, J., Gázquez, J., & Sánchez, R. (2006) La capacidad predictiva en los métodos Box-Jenkins y Holt-Winters: una aplicación al sector turístico. Revista Europea de Dirección y Economía de la Empresa, 15, (3). 185-198.
Instituto Nacional para la Evaluación de la Educación en México. (2015). Marco Normativo de la Reforma Educativa. Recuperado de: https://www.inee.edu.mx/wp-content/uploads/2019/01/P1E101.pdf
Orellana, L. (2001) Estadística descriptiva. Departamento de matemática. Argentina: Facultad de Ciencias Exactas y Naturales / Universidad de Buenos Aires.
Real Academia Española. (2019). Diccionario de la Lengua Española (23.ª ed.). Recuperado de: https://dle.rae.es
Rojas-León, A (2014). Aportes de la sociología al estudio de la educación (Autores clásicos). Revista Educación, 38(1),33-58.
Secretaria de Educación Pública (2008). Glosario Términos utilizados en la dirección General de Planeación y Programación. Recuperado de: http://cumplimientopef.sep.gob.mx/content/pdf/Glosario%202008%2024-jun-08.pdf
Secretaria de Educación Pública (2016). Glosario de Educación Superior. Recuperado de: http://planeacion.sec.gob.mx/upeo/GlosariosInicio20162017/ SUPERIOR2016.pdf
Secretaria de Educación Pública (2019). Glosario de Términos de Educación Básica. Recuperado de: http://www.f911.sep.gob.mx/2019-2020/Documento/Glosario_Basica.pdf
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Innovaciones de Negocios
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
The InnOvaciOnes de NegOciOs magazine is a free and open access electronic magazine of a scientific-academic nature and is a publication of the Autonomous University of Nuevo León, in which the authors retain their copyright and grant the magazine the exclusive right to first publication of the work. Third parties are allowed to use the published content, as long as the authorship of the work is acknowledged and the first publication in this journal is cited.
For more information, please contact the Research Secretary (FACPyA) of the Autonomous University of Nuevo León. Telephone: (81) 1340-4430. Email: revinnova@uanl.mx