Variables related to performance in the general exam for the Bachelor's Degree in Architecture, Autonomous University of Nuevo Leon case
DOI:
https://doi.org/10.29105/rinn17.34-2Keywords:
EGEL, Arquitectura, Puntaje de acceso, PromedioAbstract
The purpose of this research revolved around the factors related to the student with respect to the evaluation of the exit exam in the Bachelor of
Architecture, the results of the evaluations were interpreted during the course of his degree, taking into account from his access score to the degree, the final average and other variables that could be correlated with the four areas of
knowledge of the General Exam for the Exit of the Degree (EGEL). This in order to make suggestions to the academy that allow it to focus efforts and carry out academic-administrative strategies that help achieve improvements in the results of the students and that this same I achieved the necessary skills for their graduation. Within the results, it was highlighted that the access score is
correlated with the EGEL average, the general average, as well as the different areas of knowledge except for the Architectural Project (PA) area, for this reason, the different recommendations are They directed towards this practical exam, which turned out to obtain the lowest results in the knowledge areas of
the aforementioned evaluation.
Downloads
References
Bandura, A. (1977). Self-efficacy: Toward a Unifying Theory of Behavioral Change. Psychological Review, 84(2), 191-215.
Castillo Ramírez, A., Izar Landeta, J. M., & Espericueta González, D. E. (2013). Correlación entre trayectoria académica y el examen nacional de egreso de la licenciatura. Revista de Investigación Educativa, 172-188.
Centro Nacional de Evaluación para la Educación Superior, A. (2018). Informe Anual de Resultados 2017 (EGEL-ARQUI). Retrieved Noviembre 17, 2018, from http://www.ceneval.edu.mx/estadisticas-ceneval
Centro Nacional para la Educación Superior, A.C. (2019). Guía EXANI II. 24a. México: CENEVAL.
Chaparro Caso López, A. A., González Barbera, C., & Caso Niebla, J. (2016). Familia y rendimiento académico: configuración de perfiles estudiantiles en secundaria. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 18(1), 53-68.
Cortés Flores, A., & Palomar Lever, J. (2008). El proceso de admisión como predictor del rendimiento académico en la educación superior. Universitas Psychologica, 197-213.
Elías Jimenez, C. I., Calderas Montes, J. F., Reynoso González, O. U., & Zamora Betancourt, M. d. (2016). Variables asociadas al rendimiento en el Examen General para el Egreso de Licenciatura. El caso de Psicología. Revista de la Educación Superior, 75-88.
Espinoza Ortega, O., Gómez Vidal, A., & Suarez Varela, I. (2017). Análisis del resultado del Examen General de Egreso de Licenciatura (EGEL) bajo un enfoque de género, considerando los sustentantes y los que diseñan dicho instrumento de evaluación. Debates en Evaluación y Currículum/Congreso Internacional de Educación, 1-10. Retrieved from http://posgradoeducacionuatx.org/pdf2017/D007.pdf
Guerra Moya, S. A., & Ponce Sanchez, R. (2014). Análisis Multivariante: Modelización con ecuaciones estructurales. In K. Sáenz López, & G. Tamez González, Métodos y Técnicas Cualitativas y Cuantitativas Aplicables a la Investigación en Ciencias Sociales (pp. 316-350). México D.F.: Tirant Humanidades México.
Guerrero Ávila, J. J., Romero Gónzalez, J., & Noriega, R. (2013). Análisis de la competencia en medicina visto a través del EGEL-MG. CULCyT, 26-36.
Izar Landeta, J. M., & López Gama, H. (2009). El puntaje que obtienen los estudiantes de Contaduría Pública en el examen general de egreso de la licenciatura (EGEL) y su relación con el promedio obtenido durante su carrera. Hitos de ciencias económico administrativas, 27-34.
Ornelas, M., Blanco, H., Rodríguez, J., & Flores, F. (2011). Análisis Psicométrico de la Escala Autoeficacia en Conductas de Cuidado de la Salud Física en Universitarios de Primer Ingreso. Formación Universitaria, 4(6), 21-34. doi:10.4067/S0718-50062011000600004
Rubio Hurtado, M. J., & Berlanga Silvente, V. (2012). Cómo aplicar las pruebas paramétricas bivariadas t de Student y ANOVA en SPSS. Caso práctico. REIRE, Revista d’Innovació i Recerca en Educació, 5(2), 83-100. Retrieved from http://www.ub.edu/ice/reire.htm
Toscano de la Torre, B. A., Ponce Gallegos, J. C., Margain Fuentes, M., & Vizcaíno Monroy, O. G. (2016). Estudio exploratorio de los resultados del EGEL-I-CENEVAL como base para identificar factores que determinan su acreditación. Educateconciencia, 64-82.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Innovaciones de Negocios
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
The InnOvaciOnes de NegOciOs magazine is a free and open access electronic magazine of a scientific-academic nature and is a publication of the Autonomous University of Nuevo León, in which the authors retain their copyright and grant the magazine the exclusive right to first publication of the work. Third parties are allowed to use the published content, as long as the authorship of the work is acknowledged and the first publication in this journal is cited.
For more information, please contact the Research Secretary (FACPyA) of the Autonomous University of Nuevo León. Telephone: (81) 1340-4430. Email: revinnova@uanl.mx