Factors of incidence in the improvement of the performance of the teaching staff of private universities in Ecuador.
DOI:
https://doi.org/10.29105/revin19.37-376Keywords:
Performance, efficiency, teachers, satisfaction, leadershipAbstract
Satisfaction factors can have a direct impact on the performance of university teachers. The objective of this research was to determine the factors that improve the performance of the teaching staff of private universities in Ecuador. The study was of a confirmatory, descriptive, correlational and explanatory type with quantitative techniques, for which a measurement and information gathering instrument was elaborated, catalogued by means of the Likert Scale and analyzed by means of inferential statistics through a scientific methodology, the following questionnaires were taken as reference: MLQ Multifactorial Leadership Questionnaire and TJSQ Teacher Job Satisfaction Questionnaire, research form of company training process, variable remuneration study survey, organizational culture diagnosis matrix. The consistency of the variables was verified to determine a standardized format aimed at the study population. Structural equations and computer packages such as SPSS and AMOS were used for the analysis.The relationship and influence on the improvement of work performance of the main factors such as "organizational culture, transformational leadership, variable remuneration and training" was verified, which in turn will contribute to narrowing the existing gap between the results of the performance evaluation obtained by teachers and those expected by the university institutions.
Downloads
References
Almeida, M 2020, Clima organizacional y el desempeño docente en educación general básica.
Briceño, M (2012) Capacitación activa del profesor universitario: una visión del actor de aula con competencias didácticas Visión Gerencial, núm. 1, enero-junio, 2012, pp. 5-20 Universidad de los Andes Mérida, Venezuela. Disponible en: http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=465545892007
Bohórquez, E., Pérez, M,.Caiche, W, & Benavides, Arturo. (2020). La motivación y el desempeño laboral: el capital humano como factor clave en una organización. Revista Universidad y Sociedad, 12(3), 385-390. Epub 02 de junio de 2020. Recuperado de http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202020000300385&lng=es&tlng=es.
Bustamante, A., Pilco, Y (2020) Desempeño laboral y su relación con la satisfacción laboral de los docentes de la I.E Juan Jiménez Pimentel Tarapoto, 2019 Trabajo de Investigación para obtener el Grado Académico en Administración y Negocios Internacionales, URI http://repositorio.upeu.edu.pe/handle/UPEU/3899
Caulla-Flores, L.M. (2018). La remuneración salarial y el desempeño laboral en la Unidad de Gestión Educativa Local Nº 06 – Ate, Tesis de grado académico de Maestro en Gestión Pública. Perú
Cruz, V, Salanova, M, Martinez, I. (2013). Liderazgo transformacional y desempeño grupal: unidos por el engagement grupal. Revista de Psicología Social, 2013, vol. 28, no 2, p. 183-196 DOI: https://doi.org/10.1174/021347413806196762
Danhke, L. (1989). Metodología y técnicas de la investigación
Fernández, M. (2019.). Los estilos de liderazgo transformacional y transaccional, y su impacto en el desempeño laboral. Departamento de Administración, repositorio Universidad Nacional de Colombia
Fiszbein, Cumsille& Cueva (2016) La capacitación laboral en América Latina Inter-American Dialogue / Laureate International Universities.
Hernández-Sampieri, R., Fernández Collado, C., & Baptista Lucio, P. (2010). Metodología de la Investigación. México: McGraw-Hill.
Ley de Educación Superior, LOES asamblea Nacional del Ecuador Pag. No. 10.
Lincoln, Y. S. y Guba, E. G. (2000). Paradigmatic controversies, contradictions, and emerging confluences. En N. K. Denzin y Y. S. Lincoln (Eds.) Handbook of qualitative research (2da. Ed., pp. 163-188). Thousand Oaks: Sage.
Llanos, R. (2020) Capacitación del servidor público y su desempeño laboral en el Proyecto Especial CHAVIMOCHIC, Trujillo 2020, tesis de maestra en Gestión Pública, https://hdl.handle.net/20.500.12692/56539
Martínez, M., Acosta, A.(2012). La capacitación laboral: alcances y perspectivas en tiempos complejos. Instituto de Derecho Comparado Facultad de Ciencias Jurídicas y Políticas Universidad de Carabobo. Anuario. Volumen 35, Año 2012. ISSN 1316-5852.
Miranda, M & Álvarez, J & Ormaza, Jorge & Narváez, C. (2020). La remuneración variable como eje estratégico de la gestión de Talento Humano en la Unidad de Negocio Hidropaute. Visionario Digital. 3. 7-27. 10.33262/visionario digital.v 3i2.2.596 DOI: https://doi.org/10.33262/visionariodigital.v3i2.2.596
Rojas, J. (2011). Reforma universitaria en el Ecuador. Etapa de transición. Innovación Educativa, 11 (57), 59-67.
Ruiz M., Pardo A., San Martín R. (2010) Modelos de ecuaciones estructurales. Papeles del Psicólogo;31(1):34-45.
Sáenz, K. y Rodríguez, K. (2014). Habilidades investigativas. Métodos y técnicas cualitativas y cuantitativas aplicables
Sapién, A., Piñón, L, & Gutiérrez, M. (2014). Capacitación en la empresa mexicana: un estudio de formación en el trabajo. Civilizar Ciencias Sociales y Humanas, 14(27), 123-134., recuperado de http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-89532014000200009&lng=en&tlng=. DOI: https://doi.org/10.22518/16578953.185
Suárez, M., Álvarez, María., & Vásquez, M. (2020). La Cultura Organizacional a través de las teorías organizacionales: nacimiento, crecimiento y madurez. Revista San Gregorio, (40), 145-156. https://doi.org/:http:10.36097/rsan.v1i40.1387
Torres (2017). Influencia del liderazgo directivo en el desempeño laboral de trabajadores de la unidad de administración y finanzas de la Corte Superior de Justicia del Santa. Universidad Cesar Vallejo. Perú.
Valarezo-Moreno, L. & Estrada-Sentí, V. (2018) Modelo de gestión de la vinculación universitaria de la carrera de Ingeniería Civil de la Universidad Católica de Santiago de Guayaquil
Vargas, S. & Flores, M. (2019). Cultura organizacional y satisfacción laboral como predictores del desempeño laboral en bibliotecarios. Investigación bibliotecológica, 33(79), 149-176. Epub 08 de enero de 2020. https://doi.org/10.22201/iibi.24488321xe.2019.79.57913 DOI: https://doi.org/10.22201/iibi.24488321xe.2019.79.57913
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Diego Trelles Vicuña, Juan Patricio Galindo Mora, Mónica Blanco Jiménez
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
The InnOvaciOnes de NegOciOs magazine is a free and open access electronic magazine of a scientific-academic nature and is a publication of the Autonomous University of Nuevo León, in which the authors retain their copyright and grant the magazine the exclusive right to first publication of the work. Third parties are allowed to use the published content, as long as the authorship of the work is acknowledged and the first publication in this journal is cited.
For more information, please contact the Research Secretary (FACPyA) of the Autonomous University of Nuevo León. Telephone: (81) 1340-4430. Email: revinnova@uanl.mx