Components that determine the technological skills of teachers in a technological school.

Authors

DOI:

https://doi.org/10.29105/revin19.37-382

Keywords:

Technological skills, Structural equation model, Higher Education, Teachers

Abstract

In the present research, a structural equation model was proposed to explain the influence of anxiety / behavioral factors and utility on the level of technological skills that teachers of the Technologic Nacional de México campus Nuevo Laredo possess in their academic performance. The study was carried out with the application to an acceptable sample of 173 teachers of both genders and with seniority from 1 to 30 years of service with teaching and teaching-administrative functions among other demographic data; the questionnaire was made up of 52 items structured on a Likert scale. The results of the model revealed that the levels of technological skills of the teachers have a strong and considerably significant negative impact because of the anxiety / behavior when they are going to interact with a device to perform their work activities, but when they find it useful, it has a very strong positive and highly significant impact on their technological skills. For this model, it was concluded that the teachers of the Tecnológico Nacional de México campus Nuevo Laredo have higher levels of technological ability when they find utility in their technological equipment.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

References

Ajzen, and Fishbein, (1980). Understanding Attitudes and Predicting Social Behavior, Prentice-Hall, Englewood Cliffs, NJ.

Albornoz, O. (2013). «La profesión académica: ¿profesionales que enseñan profesionales de la enseñanza?, en Tendencias, 1(1), 165-188. Recuperado a partir de https://revistas.udenar.edu.co/index.php/rtend/article/view/694

Área, M. (2008). La innovación pedagógica con TIC y el desarrollo de las competencias informacionales y digitales. Revista Investigación en la Escuela, 64(1), 5-17. En: https://idus.us.es/bitstream/handle/11441/60859/R64_1.pdf?sequence=1

Ayala, F. (2018). El trabajo docente mediado con tecnología de la información y comunicación en la telesecundaria. Representaciones sociales de profesores. RIDE Revista Iberoamericana para la Investigación y el Desarrollo Educativo, 8(16), 557-579. http://ride.org.mx/index.php/RIDE/article/view/358 DOI: https://doi.org/10.23913/ride.v8i16.358

Cabero, J., Arancibia, M., Valdivia, I. y Aranedas, S. (2018). Percepciones de profesores y estudiantes de la formación virtual y de las herramientas en ellas utilizadas. Revista Diálogo Educacional, 18(56), 149-163. En: https://doi.org/10.7213/1981-416X.18.056.DS07 DOI: https://doi.org/10.7213/1981-416X.18.056.DS07

Cantón, I., & Téllez, S. (2016). La satisfacción laboral y profesional de los profesores. Revista Lasallista de Investigación, 13(1), 214-226. En: https://www.redalyc.org/pdf/695/69545978019.pdf DOI: https://doi.org/10.22507/rli.v13n1a18

Chin, W. W. (1998). Issues and opinion on structural equation modeling. MIS Quarterly, 22(1), 7 - 16. En: https://www.jstor.org/stable/249674

Chin, W. W. & Newsted, P. R. (1999). Structural equation modeling analysis with small samples using partial least squares. Statistical Strategies for Small Sample Research, 1(1), 307 - 341. Thousand Oaks, CA: Sage

Cronbach, L. J. & Meehl, O. E. (1995). Construct validity in psychological tests. Psychological Bulletin , 52(4), 281. DOI: https://doi.org/10.1037/h0040957

Davis, F. (1989). Perceived usefulness, perceived ease of use, and user acceptance of Information Technology. MIS Quarterly, 1(13), 319 - 340. DOI: https://doi.org/10.2307/249008

García, N. (1997). Análisis de la decisión individual de uso permanente en el proceso de asimilación de nuevas tecnologías. [Tesis para obtener el grado de Doctor en Ingeniería: Universidad Autónoma de Nuevo León, Facultad de Ingeniería Mecánica y Eléctrica]. Archivo digital. http://eprints.uanl.mx/487/1/1020119965.PDF

Gisbert M. & Esteve, F. (2011). Digital learners: La competencia digital de los estudiantes universitarios. La cuestión universitaria, 7(1), 48 - 59. En: http://polired.upm.es/index.php/lacuestionuniversitaria/article/view/3359

González, A.P. (2000). Nuevas tecnologías y formación continua. Algunos elementos para la reflexión. En: Cabero, J. y otros (coords). Y continuamos avanzando. Las nuevas tecnologías para la mejora educativa, Sevilla: Kronos, 315-330. En: http://tecnologiaedu.us.es/edutec/2libroedutec99/libro/total1.htm

Hair, J. F., Hult, G., Ringle, C., & Sarstedt, M. (2014). A Primer on Partial Least Squares. Structural Equation Modeling (PLS-SEM). Los Angeles: SAGE.

Hair, J. F., Ringle, C. M., & Sarstedt, M. (2011). PLS-SEM: lndeed a silver bullet. Journal of Marketing theory and Practice, 19(2), 139-152. DOI: https://doi.org/10.2753/MTP1069-6679190202

Heerwegh, D., De Wit, K., & Verhoeven, JC. (2016). Exploring the self-reported ICT Skil l Levels of Undergraduate Science Students. Journal of Information Technology Education: Research, 15, 19 - 47. En: https://lirias.kuleuven.be/1252316?limo=0 DOI: https://doi.org/10.28945/2334

Henseler, J., Ringle, C.M. and Sinkovics, R.R. (2009), "The use of partial least squares path modeling in international marketing", Sinkovics, R.R. and Ghauri, P.N. (Ed.) New Challenges to International Marketing (Advances in International Marketing, Vol. 20), Emerald Group Publishing Limited, Bingley, pp. 277-319. https://doi.org/10.1108/S1474-7979(2009)0000020014. DOI: https://doi.org/10.1108/S1474-7979(2009)0000020014

Hernández Herrera, C. A., & Ramos Mendoza, J. R. (2018). La Inteligencia emocional y la práctica docente en profesores investigadores. RIDE Revista Iberoamericana para la Investigación y el Desarrollo Educativo, 9(17), 419-447. https://doi.org/10.23913/ride.v9i17.387 DOI: https://doi.org/10.23913/ride.v9i17.387

Jarvis, P. (2006). Universidades corporativas. Nuevos modelos de aprendizaje en la sociedad global, Narcea Ediciones, Madrid.

Jiménez, M. y Espejel, M. (2019). Análisis de aspectos tecnológicos y educativos que influyen en el ingreso económico en México. RIDE Revista Iberoamericana para la Investigación y el Desarrollo Educativo, 10(19), 1-20. https://doi.org/10.23913/ride.v10i19.489 DOI: https://doi.org/10.23913/ride.v10i19.489

Kvilon, K. (2004). Las tecnologías de la información y la comunicación en la formación docente. Francia: UNESCO.

Laval, C. (2004). La escuela no es una empresa. Un ataque neoliberal a la enseñanza pública. Barcelona: Paidós.

Lladó, Dora María (2010) Conocimiento y formación de profesionistas para los mercados laborales flexibles. En el libro Reformas, gestión y retos de la Universidad en la sociedad del Conocimiento. Sánchez y Navarro (coord). México. D.F octubre 2010, Editorial Miguel Ángel Porrúa.

Mora, J. G. (2004). La necesidad del cambio educativo para la sociedad del conocimiento. Revista Iberoamericana de Educación.35(1). 13-37. En: https://redined.educacion.gob.es/xmlui/bitstream/handle/11162/21658/rie35a01.pdf?sequence=1 DOI: https://doi.org/10.35362/rie350874

Nunnally, J. C. (1967). Psychometric theory. New York: McGraw-Hill.

OCDE (2010). Habilidades y competencias del siglo XXI para los aprendices del milenio en los países de la OCDE. Instituto de Tecnologías Educativas. París. En: http://recursostic.educacion.es/blogs/europa/media/blogs/europa/informes/Habilidades_y_competencias_siglo21_OCDE.pdf

Okyere-Kwakye, E., Nor, K. M., & Ologbo, A. C. (2016). Technology acceptance: Examining the intentions of ghanaian teachers to use computer for teaching. African Journal of Library, Archives & Information Science, 26(2), 119-132. En: https://www.proquest.com/openview/88cd6d02f646389e6e8edba0cb843b61/1?pq-rigsite=gscholar&cbl=736345

Rositas, J. (2005). Los tamaños de las muestras en encuestas de las ciencias sociales y su repercusión en la generación del conocimiento. Innovaciones de Negocios, 11(22), 235 - 268. https://doi.org/10.29105/rinn11.22-4 DOI: https://doi.org/10.29105/rinn11.22-4

Rubilar, P., Alveal, F. y Fuentes, A. (2017). Evaluación de la alfabetización digital y pedagógica en TIC, a partir de las opiniones de estudiantes en Formación Inicial Docente. Educação e Pesquisa, 43(1), 127-143. https://doi.org/10.1590/S1517-9702201701154907 DOI: https://doi.org/10.1590/s1517-9702201701154907

Salcedo J. (2015). Nueva gestión pública en las “maneras de hacer” del docente universitario. Revista Educación y Desarrollo Social, 9(2), 102-123. https://doi.org/10.18359/reds.949 DOI: https://doi.org/10.18359/reds.949

Selwyn, N. (1997). Students’ attitudes toward computers: validation of a computer attitude scale for 16 - 19 education. Computers Educ, 28(1), 35 - 41. https://doi.org/10.1016/S0360-1315(96)00035-8 DOI: https://doi.org/10.1016/S0360-1315(96)00035-8

Talib, S. (2018). Social media pedagogy: Applying an interdisciplinary approach to teach multimodal critical digital literacy. E-Learning and Digital Media 15(2) 55–66. https://doi.org/10.1177/2042753018756904 DOI: https://doi.org/10.1177/2042753018756904

Zambrano, A; Araiza, M y Vela, J. (2016) Impacto de las telecomunicaciones en la gestión de las instituciones de educación superior públicas de México: Un modelo de ecuaciones estructurales. Innovaciones de Negocios 13(26): 239 – 272. https://doi.org/10.29105/rinn13.26-5 DOI: https://doi.org/10.29105/rinn13.26-5

Published

2022-08-12

How to Cite

Vela Quintero, J. H., Araiza Vázquez, M. de J., Covarrubias Peña, J. D., & Hernández González, J. F. (2022). Components that determine the technological skills of teachers in a technological school. InnOvaciOnes De NegOciOs, 19(37), 1–19. https://doi.org/10.29105/revin19.37-382