Design of a mobile App for planning tourist destinations based on experiences
DOI:
https://doi.org/10.29105/revin19.37-384Keywords:
Digital Tourism, Apps, technologies, experiencesAbstract
The purpose of the study was to design a mobile application for planning tourist destinations based on experiences, which allows generating the profile of the tourist or visitor to provide the appropriate options to their preferences and generate a space for interaction for service providers, taking as case study the community of Masiaca located in the south of the State of Sonora. For this, it was necessary to investigate the current situation to identify the areas of focus of the problem, similar cases and existing solutions, to know the main tourist applications that exist in the market, as well as the characteristics they have, an analysis was developed needs and perception of the different actors to create user stories, in order that the requirements of each of the actors are clearly identified, applying an instrument to know the perception of the importance of considering requirements or not, which consisted In a quantitative, cross-sectional descriptive study, where a non-probabilistic intentional sample was worked at convenience, considering 30 service providers and 30 tourists and visitors, for this purpose a questionnaire with a Likert scale was designed for tourists and visitors consisting of 13 items and another for service providers of 11 items, valid given by five experts on the subject. Finally, the solution and the high-fidelity prototype of the mobile application were designed.
Downloads
References
Bercial, R. Á., & Timón, D. A. B. (2005). Nuevas Tendencias En El Desarrollo De Destinos Turísticos: Marcos Conceptuales Y Operativos Parasu Planificación Y Gestión. Cuadernos de turismo, (15), 27-44.
Brown, B. y Chalmers, M. (2003). Turismo y tecnología móvil. En ECSCW 2003 (págs. 335-354). Springer, Dordrecht. DOI: https://doi.org/10.1007/978-94-010-0068-0_18
Buhalis, D. y Amaranggana, A. (2013). Destinos turísticos inteligentes. En Tecnologías de la información y la comunicación en el turismo 2014 (págs. 553-564). Springer, Cham.
Buhalis, D. y O'Connor, P. (2005). La tecnología de la información y las comunicaciones revoluciona el turismo. Investigación sobre recreación turística , 30 (3), 7-16.
COFETUR. (2021). Programa Institucional. Hermosillo Sonora: Coordinación de Desarrollo Regional del Centro de Investigación, A. C. (CIAD).
DATATUR. (16 de 04 de 2008). Datatur.sectur.gob.mx. Recuperado el 06 de 04 de 2021, de Datatur.sectur.gob.mx:https://www.datatur.sectur.gob.mx/SitePages/Glosario.aspx#Glosario_T
Espinel, V. (2016). La Economía digital: ¿Qué es y cómo transformará nuestras vidas ?. En Foro económico mundial.-2016.-10.11.-Modo de acceso: https: // www. weforum. org / agenda / 2016/11 / la-economía-digital-qué-es-y-cómo-transformará-nuestras-vidas.
Guevara, D. C. (26 de 11 de 2016). Entorno turistico . Recuperado el 2021 de 04 de 06, de Entorno turistico : https://www.entornoturistico.com/impacto-del-turismo-en-mexico-y-sus-realidades/
Gretzel, U., Sigala, M., Xiang, Z. y Koo, C. (2015). Turismo inteligente: fundamentos y desarrollos. Mercados electrónicos, 25 (3), 179-188. DOI: https://doi.org/10.1007/s12525-015-0196-8
INEGI. (2020). Encuesta Nacional sobre Disponibilidad y Uso de Tecnologías de la Información en los Hogares. MEXICO : COMUNICADO DE PRENSA NÚM. 103/20.
Kenteris, M., Gavalas, D. y Economou, D. (2009). Una innovadora aplicación de guía turística electrónica móvil. Computación personal y ubicua , 13 (2), 103-118. DOI: https://doi.org/10.1007/s00779-007-0191-y
Liberato, P., Alen, E. y Liberato, D. (2018). Destino turístico inteligente desencadena la experiencia del consumidor: el caso de Oporto. Revista Europea de Economía de la Gestión y la Empresa.
Li, Y., Hu, C., Huang, C. y Duan, L. (2017). El concepto de turismo inteligente en el contexto de los servicios de información turística. Gestión turística, 58 , 293-300.
Luo, L. y Zhou, J. (2021). BlockTour: una plataforma de turismo inteligente basada en blockchain. Comunicaciones informáticas, 175, 186-192. DOI: https://doi.org/10.1016/j.comcom.2021.05.011
Pouri, M. J. y Hilty, L. M. (2021). La economía del intercambio digital: una confluencia del intercambio técnico y social. Innovación ambiental y transiciones sociales, 38, 127-139.
PROFECO. (28 de 08 de 2019). https://www.gob.mx/. Recuperado el 18 de 05 de 2021, de https://www.gob.mx/: https://www.gob.mx/profeco/documentos/tecnologias-de-la-informacion-y-comunicacion-que-la-edad-no-sea-un-obstaculo?state=published
Rodríguez-Sánchez, MC, Martínez-Romo, J., Borromeo, S. y Hernandez-Tamames, JA (2013). GAT: Plataforma para servicios móviles automáticos sensibles al contexto para el turismo móvil. Sistemas expertos con aplicaciones , 40 (10), 4154-4163. DOI: https://doi.org/10.1016/j.eswa.2013.01.031
Saarikko, T., Westergren, UH y Blomquist, T. (2020). Transformación digital: cinco recomendaciones para la empresa con conciencia digital. Horizontes de negocios , 63 (6), 825-839. DOI: https://doi.org/10.1016/j.bushor.2020.07.005
Sandoval, Fanny, & Galvez, Víctor, & Moscoso, Oswaldo (2017). Desarrollo de arquitectura empresarial usando un framework con enfoque ágil. Enfoque UTE, 135-147. DOI: https://doi.org/10.29019/enfoqueute.v8n1.120
SECTUR. (2018). Nuestro Turismo, el gran motor de la economía nacional. Ciudad de México: D.R.
SECTUR. (2018). Visión Global del Turismo a México”. México.
UNWTO. (2010). Recomendaciones internacionales para estadísticas de turismo 2008. Madrid, Nueva York: Naciones Unidas.
Vial, G. (2019). Comprender la transformación digital: una revisión y una agenda de investigación. La revista de sistemas de información estratégica, 28 (2), 118-144.
Wang, J., Xie, C., Huang, Q. y Morrison, A. M. (2020). Experiencias de destinos turísticos inteligentes: el impacto mediador de los niveles de excitación. Perspectivas de gestión turística, 35, 100707.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Nathaly Guadalupe Morales Bravo, Carlos Jesús Hinojosa Rodríguez, Ramón René Palacio Cinco, Gilberto Manuel Córdova Cárdenas

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
The InnOvaciOnes de NegOciOs magazine is a free and open access electronic magazine of a scientific-academic nature and is a publication of the Autonomous University of Nuevo León, in which the authors retain their copyright and grant the magazine the exclusive right to first publication of the work. Third parties are allowed to use the published content, as long as the authorship of the work is acknowledged and the first publication in this journal is cited.
For more information, please contact the Research Secretary (FACPyA) of the Autonomous University of Nuevo León. Telephone: (81) 1340-4430. Email: revinnova@uanl.mx