Variables related to performance in the EGEL-QUICLI for the Bachelor's Degree in Biologist Clinical Chemist UANL

Authors

DOI:

https://doi.org/10.29105/revin19.38-398

Keywords:

EGEL, school performance, school trajectory, learning unit, evaluation, bachelor’s degree

Abstract

Abstract One of the main concerns for most Higher Education Institutions lies in meeting the quality requirements demanded by various evaluation and accreditation bodies. The general graduation exams for bachelor's degrees (EGEL) applied by the National Center for Evaluation of Higher Education (CENEVAL) are intended to publicly assess and report the level of knowledge and skills. The UANL's QCB degree has had a high performance in the EGEL in ​​clinical chemistry (QUICLI).  The objective of this study is to determine how the demographic variables (age and sex) and the school trajectory (grade point average of bachelor's degree, learning units of the integrating professional area and preparation for the EGEL) of the graduate of the UANL's QCB degree are related with the result obtained in the EGEL-QUICLI. It is an investigation with a quantitative approach, it is non-experimental, descriptive and cross-sectional. The results of this study are of contribution to the administrative teaching staff in charge of the creation, implementation and evaluation of the bachelor’s degree programs.

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Author Biographies

Diana Guadalupe Robles Espino , Autonomous University of Nuevo León

Doctorado en Educación por la Universidad de Baja California, Químico Clínico Biólogo por la Universidad Autónoma de Nuevo León (UANL). Profesora y Coordinadora del Departamento de Patología Clínica del Hospital Universitario y Facultad de Medicina de la UANL. Experiencia profesional como profesora titular en Hematología y Bioquímica clínica, en la Facultad de Medicina de la UANL. Miembro del Comité de Rediseño Curricular de la licenciatura de Químico Clínico Biólogo de la Facultad de Medicina de la UANL. Amplia experiencia en sistemas de gestión y aseguramiento y control de calidad del laboratorio clínico.

Paula Cordero Pérez, Autonomous University of Nuevo León

Químico Clínico Biólogo en la Facultad de Medicina de la Universidad Autónoma de Nuevo León. Doctorado en Ciencias con especialidad en Química Biomédica con distinción Magna Cum Laude, en la Facultad de Medicina de la UANL, 1999. Profesor asociado de pregrado y posgrado en el Departamento de Química Analítica y en la Unidad de Hígado. Jefe del Laboratorio de Unidad de Hígado. Subdirectora de la Licenciatura de Químico Clínico Biólogo en la Facultad de Medicina de la UANL.

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Published

2022-12-08

How to Cite

Llaca Díaz, J. M., Robles Espino , D. G. ., & Cordero Pérez, P. . (2022). Variables related to performance in the EGEL-QUICLI for the Bachelor’s Degree in Biologist Clinical Chemist UANL . Innovaciones De Negocios, 19(38), 19–32. https://doi.org/10.29105/revin19.38-398