Role and best practices of the leadership team and its impact on business innovation in the metropolitan area of Monterrey

Authors

  • Laura Elizabeth Avila Hernández Autonomous University of Nuevo León image/svg+xml
  • Gustavo Juan Alarcón Martínez Autonomous University of Nuevo León image/svg+xml

DOI:

https://doi.org/10.29105/rinn12.23-6

Keywords:

high management teams, innovative company, key success factors, leadership

Abstract

This research article elaborates on the leadership or high management teams that have taken into account the innovation challenges within their organizations and the best practices carried out by them. In that token some business innovation definitions are depicted, as well as findings by business researchers on best innovation practices conducted namely by leadership or high management teams. Lastly, the regression analysis results and conclusions are show.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Afuah, A. (1999). La dinámica de la innovación organizacional: El nuevo concepto para lograr ventajas competitivas y rentabilidad. México: Oxford University Press, Inc.

Chesbrough, H. (2006). Open innovation: the new imperative for creating and profiting from technology. Boston: Harvard Business School Publishing Corporation.

Chesbrough, H. V. (2006). Open innovation: Researching a new paradigm. Oxford: Oxford University Press.

Christensen, C. M. (1999). El dilema de los innovadores. Buenos Aires: Ediciones Granica.

Comité Intersectorial para la Innovación. (2011). Programa nacional de innovación. México,D. F: Secretaría de Economía.

CONACYT (2008). Bases de organización y funcionamiento del Registro Nacional de Instituciones y Empreresas Científicas y Tecnológicas. México, D.F: Diario Oficial.

De la Garza García, J., Morales Serrano, B.N., González Cavazos, B.A. (2013). Análisis estadístico multivariante. México, D.F: Mc Graw Hill.

Garza Villegas, J. (2009). Factores reconstructivistas críticos determinantes de la innovación y efectividad organizacional: Estudio de Empresas de Nuevo León (Tesis doctoral). Monterrey, N.L. México: Tesis FACPYA, UANL.

Goleman, D. K. (2009). El espíritu creativo. Barcelona: Zeta Bolsillo.

Gundling, E. (2000). The 3M way to innovation. Japón: Kodansha International Ltd.

Instituto Mexicano de Ejecutivos de Finanzas, A.C. (2010). Análisis estratégico para el desarrollo de la MIPYME en México. México, D.F: IMEF.

Kuczmarski, T. (1997). Innovación, estrategias de liderazgo para mercados de alta competencia. Bogotá: Mc Graw Hill.

Kuczmarski, T. (2013). Kuczmarski Innovation. Obtenido de Innovation Culture el 14 de julio de 2013 en: http://www.kuczmarski.com/services/innovation-culture/

OCDE. (2006). Manual de Oslo: Guía para la recogida e interpretación de datos sobre innovación. EUROSTAT: Tragsa.

OCDE. (2009). Innovación en las Empresas. París: Biblioteca en línea de la OCDE www.oecd-ilibrary.org.

RAE. (2013). Diccionario de la lengua española. Madrid: Real Academia Española.

Trias de Bes, F. K. (2011). Innovar para ganar: el modelo A-F. Barcelona: Ediciones Urano.

Valdés, L. (2004). Innovación: El arte de inventar el futuro. México, D. F: Grupo Editorial Norma.

Valdés, L. (2008). El dado de 7 caras. México, D. F: Fundación para el Liderazgo e Innovación Estratégica A.C.

Van de Ven, A. H. (2000). El viaje de la innovación: El desarrollo de una cultura organizacional para innovar. México, D. F: Oxford University Press, Inc.

World Economic Forum. (2012). The global competitiveness report 2011–2012. Suiza: SROKundig.

Published

2015-06-01

How to Cite

Avila Hernández, L. E., & Alarcón Martínez, G. J. (2015). Role and best practices of the leadership team and its impact on business innovation in the metropolitan area of Monterrey. Innovaciones De Negocios, 12(23), 113–131. https://doi.org/10.29105/rinn12.23-6