The collage teacher as dynamizing intercultural agent and the administration of the education
DOI:
https://doi.org/10.29105/rinn1.2-2Keywords:
Administration, Dynamization, Education, Intercultural, TeacherAbstract
The fundamental objective of this paper is to provide a conceptual basis that supports the study and understanding of the topic of the predegree education-learning, prior to the enrolment within the framework of the intercultural plurality, which is defined by factors such as migratory mobility, social, cultural, linguistic, ideological, adaptability, relatives, management of the free time and leisure, among others. This document intends to respond questions such as: in what aspects do the educative centers look like the organizations? In what dirrection sholud they be reestructured? Waht is the relevance of the educative management in the sence of global competition? The findings will help define the roll that the professors play in the educative institutions.
Downloads
References
AAVV 1999. Planificación Estratégica en la Universidad, Mejora de la Calidad y Evaluación Institucional. Universidad del País Vasco, Bilbao.
Antúnez, S. 2000. La Acción Directiva en las Instituciones Escolares. ICE-Horsori, Barcelona.
Bolívar, A. 1999. Cómo Mejorar los Centros Educativos. Síntesis, Madrid.
Bolívar, A. 2000. Los Centros Educativos como Organizaciones que Aprenden. La Muralla, Madrid.
Burgen, A. 1999. Metas y proyectos de la educación superior. Una perspectiva internacional.
Banco de Santander/Universidad Empresa, Madrid.
Cebrián de la Serna, M. 1999. Desarrollo Profesional y Docencia Universitaria. Servicio de Publicaciones e Intercambio científico, Universidad de Málaga, Málaga.
Covey, S. 1997. Los Siete Hábitos de la Gente Altamente Efectiva. Paidos, México.
Delors, J. 1997. La Educación Encierra Un Tesoro. UNESCO, México.
Díez, E. J. 1999. La Estrategia del Caracol. Un Cambio Cultural en una Organización. Oikos-Tau, Vilassar de mar, Barcelona.
Ferreres, V. y F. Imbernón. 1999. Formación y actualización para la función pedagógica. Síntesis, Madrid.
Freedman, D. 1992. Management Still a Science? Harvard Bussiness Review, Cambridge. pp. 26-38.
Gairín, J. 1994. Hacia un esquema comprensivo de las organizaciones escolares. In: J. Gairín y P. Darder (ed.), pp. 13-16
Gairín, J. 1996. La organización escolar: contexto y texto de actuación. La Muralla, Madrid.
Gairín, J. 1999. Estadios de desarrollo organizativo: de la organización como estructura a la organización que aprende. In: M. Lorenzo (ed.), Enfoques Comparados en Organización
y Dirección de Instituciones Educativas, Editorial Universitario, Granada, pp. 47-91.
Gairín, J. y P. Darder. 2002. Organización y Gestión de Centros Educativos. Praxis, Barcelona.
Gairín, J. y A. Villa. 1999. Los Equipos Directivos de los Centros Docentes. Análisis de su funcionamiento. ICE, U. Deusto, Bilbao.
Imbernón, F. 1999. La educación en el Siglo XXI. Los retos del futuro inmediato. Grañó, Barcelona.
Jiménez, B. 1999. Evaluación de Programas, Centros y Profesores. Síntesis, Madrid.
López, I. 1999. Conocimiento Docente y Práctica Educativa. El cambio hacia una empresa centrada en el aprendizaje. Aljibe, Málaga.
Lorenzo, M. 1999a. Enfoques Comparados en Organización y Dirección de Instituciones Educativas. Grupo Editorial Universitario, Granada.
Lorenzo, M. 1999b. Organización y Dirección de Instituciones Educativas en Contextos Interculturales. Grupo Editorial Universitario, Granada.
Moscópulos, M. 1994. Administración Organizacional Educativa. Programas de educación a distancia. Universidad Católica del Norte. Chile.
Pérez Gómez, A. 1999. Desarrollo Profesional del Docente. Akal textos, Madrid.
Sabirón, F. 1999. Organizaciones Escolares. Mira editores, Zaragoza.
Sthal, T. H. 1993. La Organización Cualificante. Comisión de las Comunidades Europeas. Eurotecnet.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2017 Innovaciones de Negocios

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
The InnOvaciOnes de NegOciOs magazine is a free and open access electronic magazine of a scientific-academic nature and is a publication of the Autonomous University of Nuevo León, in which the authors retain their copyright and grant the magazine the exclusive right to first publication of the work. Third parties are allowed to use the published content, as long as the authorship of the work is acknowledged and the first publication in this journal is cited.
For more information, please contact the Research Secretary (FACPyA) of the Autonomous University of Nuevo León. Telephone: (81) 1340-4430. Email: revinnova@uanl.mx