The collage teacher as dynamizing intercultural agent and the administration of the education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.29105/rinn1.2-2

Keywords:

Administration, Dynamization, Education, Intercultural, Teacher

Abstract

The fundamental objective of this paper is to provide a conceptual basis that supports the study and understanding of the topic of the predegree education-learning, prior to the enrolment within the framework of the intercultural plurality, which is defined by factors such as migratory mobility, social, cultural, linguistic, ideological, adaptability, relatives, management of the free time and leisure, among others. This document intends to respond questions such as: in what aspects do the educative centers look like the organizations? In what dirrection sholud they be reestructured? Waht is the relevance of the educative management in the sence of global competition? The findings will help define the roll that the professors play in the educative institutions.

Downloads

Download data is not yet available.

References

AAVV 1999. Planificación Estratégica en la Universidad, Mejora de la Calidad y Evaluación Institucional. Universidad del País Vasco, Bilbao.

Antúnez, S. 2000. La Acción Directiva en las Instituciones Escolares. ICE-Horsori, Barcelona.

Bolívar, A. 1999. Cómo Mejorar los Centros Educativos. Síntesis, Madrid.

Bolívar, A. 2000. Los Centros Educativos como Organizaciones que Aprenden. La Muralla, Madrid.

Burgen, A. 1999. Metas y proyectos de la educación superior. Una perspectiva internacional.

Banco de Santander/Universidad Empresa, Madrid.

Cebrián de la Serna, M. 1999. Desarrollo Profesional y Docencia Universitaria. Servicio de Publicaciones e Intercambio científico, Universidad de Málaga, Málaga.

Covey, S. 1997. Los Siete Hábitos de la Gente Altamente Efectiva. Paidos, México.

Delors, J. 1997. La Educación Encierra Un Tesoro. UNESCO, México.

Díez, E. J. 1999. La Estrategia del Caracol. Un Cambio Cultural en una Organización. Oikos-Tau, Vilassar de mar, Barcelona.

Ferreres, V. y F. Imbernón. 1999. Formación y actualización para la función pedagógica. Síntesis, Madrid.

Freedman, D. 1992. Management Still a Science? Harvard Bussiness Review, Cambridge. pp. 26-38.

Gairín, J. 1994. Hacia un esquema comprensivo de las organizaciones escolares. In: J. Gairín y P. Darder (ed.), pp. 13-16

Gairín, J. 1996. La organización escolar: contexto y texto de actuación. La Muralla, Madrid.

Gairín, J. 1999. Estadios de desarrollo organizativo: de la organización como estructura a la organización que aprende. In: M. Lorenzo (ed.), Enfoques Comparados en Organización

y Dirección de Instituciones Educativas, Editorial Universitario, Granada, pp. 47-91.

Gairín, J. y P. Darder. 2002. Organización y Gestión de Centros Educativos. Praxis, Barcelona.

Gairín, J. y A. Villa. 1999. Los Equipos Directivos de los Centros Docentes. Análisis de su funcionamiento. ICE, U. Deusto, Bilbao.

Imbernón, F. 1999. La educación en el Siglo XXI. Los retos del futuro inmediato. Grañó, Barcelona.

Jiménez, B. 1999. Evaluación de Programas, Centros y Profesores. Síntesis, Madrid.

López, I. 1999. Conocimiento Docente y Práctica Educativa. El cambio hacia una empresa centrada en el aprendizaje. Aljibe, Málaga.

Lorenzo, M. 1999a. Enfoques Comparados en Organización y Dirección de Instituciones Educativas. Grupo Editorial Universitario, Granada.

Lorenzo, M. 1999b. Organización y Dirección de Instituciones Educativas en Contextos Interculturales. Grupo Editorial Universitario, Granada.

Moscópulos, M. 1994. Administración Organizacional Educativa. Programas de educación a distancia. Universidad Católica del Norte. Chile.

Pérez Gómez, A. 1999. Desarrollo Profesional del Docente. Akal textos, Madrid.

Sabirón, F. 1999. Organizaciones Escolares. Mira editores, Zaragoza.

Sthal, T. H. 1993. La Organización Cualificante. Comisión de las Comunidades Europeas. Eurotecnet.

Published

2004-07-02

How to Cite

Hernández, D. A. (2004). The collage teacher as dynamizing intercultural agent and the administration of the education. Innovaciones De Negocios, 1(2), 181–198. https://doi.org/10.29105/rinn1.2-2