Factors that promote the growth of non-financial associations of the “popular and solidarity economy” in Ecuador
DOI:
https://doi.org/10.29105/revin19.37-378Keywords:
Economy, popular, associativity, training, commercial managementAbstract
The objective of this research was to determine the factors that influence the growth of non-financial associations of the popular and solidarity economy in the provinces of Azuay, Cañar and Morona Santiago - Ecuador. It has a quantitative approach; a five-choice Likert-type survey was used for data collection, applied to a sample of 93 representatives of the associations. The individual aggregate method was used for content validation and Cronbach's Alpha was used to measure reliability, with a result of 0.837. The statistical method of multiple linear regression was used for data analysis. The results show that the factors affecting the growth of non-financial associations of the popular and solidarity economy are: Staff training, commercial management and associativity.
Downloads
References
Alfaro, L., & Linares, S. (2020). La asociatividad como estrategia para mejorar el nivel socioeconómico de los agricultores del Distrito de Charat 2020 Gestión de Organizaciones [Universidad César Vallejo]. In Repositorio Institucional - UCV. https://repositorio.ucv.edu.pe/handle/20.500.12692/53228
Andrade, E. V. (2020). FACTORES DE ATENCIÓN AL CLIENTE QUE INFLUYEN EN LA GESTIÓN COMERCIAL DE AGENCIAS DE CARGA MARÍTIMA INTERNACIONAL DEL PUERTO DEL CALLAO – PERÚ 2018.
Beckmann, E., Castagno, A., Chaqui, S., & Musso, J. R. (2020). AMPLIANDO LA POTENCIALIDAD POLÍTICA DEL CONCEPTO DE ECONOMÍA POPULAR. REFLEXIONES EN TORNO A SUS DEFINICIONES Y HORIZONTES EMAN. www.observatorioess.org.ar/coness
Camarena, M. E. (2019). Capacitación en las PYME dirigidas por mujeres en la ciudad de México. Universidad & Empresa, 21(37), 76. https://doi.org/10.12804/revistas.urosario.edu.co/empresa/a.6467 DOI: https://doi.org/10.12804/revistas.urosario.edu.co/empresa/a.6467
Cañizares, J. de jesús. (2020). El rol de la responsabilidad social empresarial para las microempresas: ¿Qué tanto se cumplen las buenas prácticas? Aibi Revista de Investigación, Administración e Ingeniería, 8(1), 107–115. https://doi.org/10.15649/2346030x.700 DOI: https://doi.org/10.15649/2346030X.700
Clarke, M., Cisneros, Y., & Paneca, Y. (2018). Gestión Comercial : diagnóstico del atractivo y rentabilidad del punto de ventas. 24.
Corral, Y. (2009). Validez y confiabilidad de los instrumentos de investigación para la recolección de datos. Revista Ciencias de La Educación, 33, 228–247.
Gil, M. de loa A., & Cruz, A. (2019). Acciones de responsabilidad social empresarial de las mipymes en zonas rurales. Journal of Chemical Information and Modeling, 53(9), 21.
Hidalgo, Y., Hernández, Y., & Leyva, N. (2020). Indicadores para evaluar el impacto de la capacitación en el trabajo.
Isela, G., & Mendoza, L. (2020). La asociatividad y su impacto en la producción del frejol de palo. Dirección General de Investigación, 1–93. https://drive.google.com/file/d/1_lR8G2xOKhcG-2YVMyc1XXEeJ99GQQ2s/view
Jau, G., & Leonardo, A. (2021). Influencia de la estrategia de asociatividad en la supervivencia empresarial de las Mipyme del sector agrario del Perú, 2019. In Universidad Peruana de Ciencias Aplicadas (UPC). Universidad Peruana de Ciencias Aplicadas (UPC). https://repositorioacademico.upc.edu.pe/handle/10757/655080
KPMG. (2015). Currents of change: The KPMG Survey of Corporate Responsibility Reporting 2015. KPMG Corporate Responsibility Reporting, 1–48. https://doi.org/www.kpmg.com/sustainability
MELGAREJO, Z., CIRO, D., & ELORZ, S. K. (2019). Determinantes clave en el debate teórico sobre crecimiento empresarial. Criterio Libre, 18(31), 275–296. https://doi.org/10.18041/1900-0642/criteriolibre.2019v18n31.6142 DOI: https://doi.org/10.18041/1900-0642/criteriolibre.2019v18n31.6142
Perez, L., & Pedraza, L. (2021). Formación de Empleados y Eco-innovación : Un estudio bibliométrico Año 25 No . 4. March.
Pérez, O. S., Morciego, H., Monejar, J., Maylín, M., & Noguiera, D. (2019). Programa de capacitación para la gestión de accesibilidad y movilidad en centros de accesibilidad y movilidad en centros. 13.
Peris, M., Rueda, C., & Benito, D. (2013). Matriz de Crecimiento Empresarial. Artículos Docentes ETSII, 1–8. http://riunet.upv.es/handle/10251/31220
Pilay, J. M. (2019). Análisis del sector no financiero de la Economía Popular y Solidaria en la zona 8 del Ecuador durante el período 2013-2017”. In Journal of Chemical Information and Modeling (Vol. 53, Issue 9).
Pinzon, S., Maldonado, G., & Marín Aguilar, J. T. (2019). Orientación de la gestión del conocimiento y rendimiento en las pequeñas y medianas empresas mexicanas. Revista de Ciencias Sociales, 25(1), 21–34. https://doi.org/10.31876/rcs.v25i1.27284 DOI: https://doi.org/10.31876/rcs.v25i1.27284
Quiñónez, O., Castillo, S., Bruno, C., & Oyarvide, R. (2020). Gestión y comercialización: Pequeñas y medianas empresas de servicios en Ecuador. Revista de Ciencias Sociales, ISSN-e 1315-9518, Vol. 26, No. 3, 2020, Págs. 194-206, 3(3), 194–206. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7565476&info=resumen&idioma=ENG
Rizo, M., Vuelta, D., Vargas, B., & Leyva, E. (2019). Estrategia de comercialización para mejorar la gestión de ventas en la empresa porcino Santiago de Cuba. Ciencia En Su PC, 1(1), 44–57.
Rositas, J. (2014). Los tamaños de las muestras en encuestas de las ciencias sociales y su repercusion en la generacion del conocimiento (Sample sizes for social science surveys and impact on knowledge generation). Innovaciones de Negocios, 11(2), 235–268. http://www.web.facpya.uanl.mx/rev_in/Revistas/11_22/11.22 Art4 pp 235 - 268.pdf
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 jimy rodrigo gualán oviedo, Dr. Abel Partida, Dr. Alfonso López Lira
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
The InnOvaciOnes de NegOciOs magazine is a free and open access electronic magazine of a scientific-academic nature and is a publication of the Autonomous University of Nuevo León, in which the authors retain their copyright and grant the magazine the exclusive right to first publication of the work. Third parties are allowed to use the published content, as long as the authorship of the work is acknowledged and the first publication in this journal is cited.
For more information, please contact the Research Secretary (FACPyA) of the Autonomous University of Nuevo León. Telephone: (81) 1340-4430. Email: revinnova@uanl.mx