Factors that promote the growth of non-financial associations of the “popular and solidarity economy” in Ecuador

Authors

DOI:

https://doi.org/10.29105/revin19.37-378

Keywords:

Economy, popular, associativity, training, commercial management

Abstract

The objective of this research was to determine the factors that influence the growth of non-financial associations of the popular and solidarity economy in the provinces of Azuay, Cañar and Morona Santiago - Ecuador. It has a quantitative approach; a five-choice Likert-type survey was used for data collection, applied to a sample of 93 representatives of the associations. The individual aggregate method was used for content validation and Cronbach's Alpha was used to measure reliability, with a result of 0.837. The statistical method of multiple linear regression was used for data analysis. The results show that the factors affecting the growth of non-financial associations of the popular and solidarity economy are: Staff training, commercial management and associativity.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Jimy Rodrigo Gualán Oviedo, Universidad Católica de Cuenca

Docente de la Universidad Católica de Cuenca

References

Alfaro, L., & Linares, S. (2020). La asociatividad como estrategia para mejorar el nivel socioeconómico de los agricultores del Distrito de Charat 2020 Gestión de Organizaciones [Universidad César Vallejo]. In Repositorio Institucional - UCV. https://repositorio.ucv.edu.pe/handle/20.500.12692/53228

Andrade, E. V. (2020). FACTORES DE ATENCIÓN AL CLIENTE QUE INFLUYEN EN LA GESTIÓN COMERCIAL DE AGENCIAS DE CARGA MARÍTIMA INTERNACIONAL DEL PUERTO DEL CALLAO – PERÚ 2018.

Beckmann, E., Castagno, A., Chaqui, S., & Musso, J. R. (2020). AMPLIANDO LA POTENCIALIDAD POLÍTICA DEL CONCEPTO DE ECONOMÍA POPULAR. REFLEXIONES EN TORNO A SUS DEFINICIONES Y HORIZONTES EMAN. www.observatorioess.org.ar/coness

Camarena, M. E. (2019). Capacitación en las PYME dirigidas por mujeres en la ciudad de México. Universidad & Empresa, 21(37), 76. https://doi.org/10.12804/revistas.urosario.edu.co/empresa/a.6467 DOI: https://doi.org/10.12804/revistas.urosario.edu.co/empresa/a.6467

Cañizares, J. de jesús. (2020). El rol de la responsabilidad social empresarial para las microempresas: ¿Qué tanto se cumplen las buenas prácticas? Aibi Revista de Investigación, Administración e Ingeniería, 8(1), 107–115. https://doi.org/10.15649/2346030x.700 DOI: https://doi.org/10.15649/2346030X.700

Clarke, M., Cisneros, Y., & Paneca, Y. (2018). Gestión Comercial : diagnóstico del atractivo y rentabilidad del punto de ventas. 24.

Corral, Y. (2009). Validez y confiabilidad de los instrumentos de investigación para la recolección de datos. Revista Ciencias de La Educación, 33, 228–247.

Gil, M. de loa A., & Cruz, A. (2019). Acciones de responsabilidad social empresarial de las mipymes en zonas rurales. Journal of Chemical Information and Modeling, 53(9), 21.

Hidalgo, Y., Hernández, Y., & Leyva, N. (2020). Indicadores para evaluar el impacto de la capacitación en el trabajo.

Isela, G., & Mendoza, L. (2020). La asociatividad y su impacto en la producción del frejol de palo. Dirección General de Investigación, 1–93. https://drive.google.com/file/d/1_lR8G2xOKhcG-2YVMyc1XXEeJ99GQQ2s/view

Jau, G., & Leonardo, A. (2021). Influencia de la estrategia de asociatividad en la supervivencia empresarial de las Mipyme del sector agrario del Perú, 2019. In Universidad Peruana de Ciencias Aplicadas (UPC). Universidad Peruana de Ciencias Aplicadas (UPC). https://repositorioacademico.upc.edu.pe/handle/10757/655080

KPMG. (2015). Currents of change: The KPMG Survey of Corporate Responsibility Reporting 2015. KPMG Corporate Responsibility Reporting, 1–48. https://doi.org/www.kpmg.com/sustainability

MELGAREJO, Z., CIRO, D., & ELORZ, S. K. (2019). Determinantes clave en el debate teórico sobre crecimiento empresarial. Criterio Libre, 18(31), 275–296. https://doi.org/10.18041/1900-0642/criteriolibre.2019v18n31.6142 DOI: https://doi.org/10.18041/1900-0642/criteriolibre.2019v18n31.6142

Perez, L., & Pedraza, L. (2021). Formación de Empleados y Eco-innovación : Un estudio bibliométrico Año 25 No . 4. March.

Pérez, O. S., Morciego, H., Monejar, J., Maylín, M., & Noguiera, D. (2019). Programa de capacitación para la gestión de accesibilidad y movilidad en centros de accesibilidad y movilidad en centros. 13.

Peris, M., Rueda, C., & Benito, D. (2013). Matriz de Crecimiento Empresarial. Artículos Docentes ETSII, 1–8. http://riunet.upv.es/handle/10251/31220

Pilay, J. M. (2019). Análisis del sector no financiero de la Economía Popular y Solidaria en la zona 8 del Ecuador durante el período 2013-2017”. In Journal of Chemical Information and Modeling (Vol. 53, Issue 9).

Pinzon, S., Maldonado, G., & Marín Aguilar, J. T. (2019). Orientación de la gestión del conocimiento y rendimiento en las pequeñas y medianas empresas mexicanas. Revista de Ciencias Sociales, 25(1), 21–34. https://doi.org/10.31876/rcs.v25i1.27284 DOI: https://doi.org/10.31876/rcs.v25i1.27284

Quiñónez, O., Castillo, S., Bruno, C., & Oyarvide, R. (2020). Gestión y comercialización: Pequeñas y medianas empresas de servicios en Ecuador. Revista de Ciencias Sociales, ISSN-e 1315-9518, Vol. 26, No. 3, 2020, Págs. 194-206, 3(3), 194–206. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7565476&info=resumen&idioma=ENG

Rizo, M., Vuelta, D., Vargas, B., & Leyva, E. (2019). Estrategia de comercialización para mejorar la gestión de ventas en la empresa porcino Santiago de Cuba. Ciencia En Su PC, 1(1), 44–57.

Rositas, J. (2014). Los tamaños de las muestras en encuestas de las ciencias sociales y su repercusion en la generacion del conocimiento (Sample sizes for social science surveys and impact on knowledge generation). Innovaciones de Negocios, 11(2), 235–268. http://www.web.facpya.uanl.mx/rev_in/Revistas/11_22/11.22 Art4 pp 235 - 268.pdf

Published

2022-08-12

How to Cite

Gualán Oviedo, J. R., Partida Puente, A. ., & López Lira Arjona, A. (2022). Factors that promote the growth of non-financial associations of the “popular and solidarity economy” in Ecuador. Innovaciones De Negocios, 19(37), 68–83. https://doi.org/10.29105/revin19.37-378

Issue

Section

Research Advances