Globalization: Technology information as a business challenge

Authors

  • Edward Saucedo Elizondo Autonomous University of Nuevo León image/svg+xml
  • Monica Blanco Jiménez Autonomous University of Nuevo León image/svg+xml
  • José Nicolás Barragán Codina Autonomous University of Nuevo León image/svg+xml

DOI:

https://doi.org/10.29105/rinn11.21-1

Keywords:

Business, globalization, Information technology, Innovation

Abstract

This article presents the reasons why globalization has not only become the most recurrent theme of social scientists in the department issues and matters of political debate, but commonplace in the media which has passed into everyday language and family conversations. Aguilar (2002) says that globalization, as God, is omnipresent and omniscient somehow, since it would seem to explain everything that happens in the world, also over powerfully, because of its defenders say, nothing can be opposed to the force of globalization and the contrary it is a new way of life for humanity as a whole is imposed everywhere with the forcefulness of destiny. Globalization appears in our society with an overwhelming force, as an ongoing process that cannot be stopped, however, that focusing resources properly can counteract nations to dominate and get significant benefits for each country in different sectors. This paper briefly describes some benefits that globalization brings like the process of innovation and the use of Information Technology and the positives effects on nations simply do accept it in their business.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aguilar, A. (2002). Globalización y capitalismo. México, D.F: Plaza y Janes

Bravo, E. (2012). Globalización, innovación tecnológica y pobreza. Aproximación a las nuevas conceptualizaciones en Latinoamérica. Rev. Espacio Abierto Cuaderno Venezolano de Sociología, 21(3), 543-556.

Cárdenas C. & Jiménez N. (2007) Acceso universal a la información: globalización, cultura y alfabetización. Acimed, 15(1), 1-12.

Davila T., Epstein M. & Shelton R. (2012). Making innovation work: How to manage it, measure it, and profit from it. Upper Saddle River, N.J: Wharton School Pub.

Ercilla M. (2005). La educación científico-tecnológica desde los estudios de ciencia, tecnología, sociedad e innovación. Tabula Rasa, 3, 293-313.

Fleming L., Sorenson O. (2012). Fleming L, Sorenson O. 2003. Navigating the technological landscape of innovation. MIT Sloan Management Review, 44(2), 15–24.

García, C. N. (1995). Consumidores y ciudadanos: Conflictos multiculturales de la globalización. México, D.F: Grijalbo.

García-Sordo, J. B. (2007). Marketing internacional. Mexico, D.F: McGraw-Hill Interamericana.

Gil. P. I. (1997). Sistemas y tecnologías de la información para la gestión. Madrid [etc.:McGraw-Hill/Interamericana.

Healey. M. J. & Ilbery. B. W. (1990). Location and change: Perspectives on economic geography. Oxford: Oxford University Press.

Hirst, P. Q., & Thompson, G. (1999). Globalization in question: The international economy and the possibilities of governance. Cambridge, UK: Polity.

Lemarchand G. A. (2010). Sistemas Nacionales de ciencia, tecnología e innovación en América Latina y el Caribe. Montevideo: UNESCO, Oficina Regional de Ciencia para América Latina y el Caribe.

Lesser, E. L., & Prusak, L. (2003). Creating value with knowledge: Insights from the IBM Institute for Knowledge-based Organizations. New York: Oxford University Press.

Lewis. J. D. (1993). Alianzas estratégicas. Buenos Aires: Javier Vergara.

López F. (1999). Globalización. Incertidumbres y Posibilidades. Santafé de Bogotá: Tercer Mundo Editores – IEPRI Universidad Nacional..

Manga, G. D. (1993). El desafío de la competitividad: Los más autorizados conceptos acerca del tema que determinará el futuro de Colombia. Santafe de Bogotá: Ministerio de Desarrollo Económico.

Mann C. (2012). Information Technology, Globalization and Growth: The Roles of Scale Economies, Terms of Trade, and Variety, Brandeis University, Department of Economics and International Businesss School, Working Papers 27, 1-25.

Mercado. H. S. (2004). Comercio internacional II: Incluye tratados de libre comercio. México, D. F: Limusa.

Moreira M. (2008). Innovación pedagógica con TIC y el desarrollo de las competencias informacionales y digitales, Investigación en la escuela, 64, 5-18.

Noriega, E. (2004). Comercio Internacional II. México, D.F: Editorial Limusa.

Núñez, J. J., Montalvo, L. F. & Pérez, O. I. (2006). La gestión del conocimiento, la ciencia, la tecnología y la innovación en la nueva universidad: Una aproximación conceptual. La Habana: Editorial Universitaria.

Onetti A., Zucchella A. & Jones M. (2012). Internationalization, innovation and entrepreneurship: business models for new technology-based firms. Journal of Management and Governance, 16(3), 337-368.

Pechuan, I. Gil (1997). Sistemas y Tecnologías de la información para la gestión. Madrid:McGrawHill.

Perlado, G. (2000). Los sistemas CRM, elemento clave en la relación con los clientes. Economía Industrial, 331, 79-89.

Puleo, F. (1985). Paradigmas de la información. Mérida: Universidad de Los Andes Consejo de Publicaciones Burroughs de Venezuela.

Ramirez. D. N. & Cabello M. A. (1996). Empresas competitivas: Una estrategia de cambio para el éxito. México, D.F: Editorial Mc Graw Hill.

Roos, J., Roos, G., Dragonetti, N. C., & Edvinsson, L. (1997). Intellectual Capital: Navigating the New Business Landscape. Basingstoke: Macmillan Press.

Scholte, J. A. (2005). Globalization: A critical introduction. Basingstoke: Palgrave Macmillan.

Simanis E. and Hart S. (2012). Innovation from the inside out. MIT Sloan Management Review, 50(4), 77-86.

Sveiby K. E. (1997). The new organisational wealth - Managing and measuring knowledgebased assets. San Fransisco: Berrett-Koehler.

Yergin. D. & Stanislaw, J. (1999). Pioneros y líderes de la globalización. Buenos Aires; Bogotá: Javier Vergara Editor.

Yip, G. S. (1993). Globalización: Estrategias para obtener una ventaja competitiva internacional. Bogotá: Norma.

Zortea E., Darroch J., Matear S. (2012). Business orientations and innovation in small and medium sized enterprises. International Entrepreneurship and Management Journal, 8(2), 145-65.

Published

2014-01-24

How to Cite

Saucedo Elizondo, E., Blanco Jiménez, M., & Barragán Codina, J. N. (2014). Globalization: Technology information as a business challenge. Innovaciones De Negocios, 11(21), 01–14. https://doi.org/10.29105/rinn11.21-1