Intrapersonal and Interpersonal Skills as characteristics that guarantee the success of a Management System
DOI:
https://doi.org/10.29105/revin20.40-409Keywords:
Organizational success, Interpersonal ability, Intrapersonal ability, Emotional Intelligence, Management SystemAbstract
Nowadays, the implementation of an effective Management System is essential for economic, technologic and productive organizational performance, however, the work team members represent a key factor for a correct execution of the processes and the systems success. The purpose of this study is to identify, present background information, investigate and analyze the characteristics of the work team members that guarantee the success of a Management system, where it is considered that intrapersonal and interpersonal skills, elements of emotional intelligence, enhance organizational performance and optimize effectiveness. Through statistical analysis of results, the influence, importance and relation of intrapersonal and interpersonal skills of the members with the success of a Management System are identified.
Downloads
References
Araujo, M.C. & Leal Guerra, M. (2007). Inteligencia emocional y desempeño laboral en las instituciones de educación pública. Revista CIGAC Venezuela, 4(2).
Bar-On, R. (1997) the emotional Quotient Inventory (EQ-i). A test of emotional intelligence. 105th Annual Convention of the American Psychological Association.
Carmeli, A. (2003). The relationship between emotional intelligence and work attitudes, behavior and outcomes: an examination among senior managers. Journal of Managerial Psichology, 18(8), p.788-813. https://doi.org/10.1108/02683940310511881 DOI: https://doi.org/10.1108/02683940310511881
Carmona-Fuentes, P., Vargas-Hernández, J.G. & Rosas-Reyes, R.E. (2015). Influencia de la Inteligencia Emocional en el desempeño laboral. Sapienza Organizacional, 2(3), p.53-68. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=553056601004
De la Rosa, M. (2012). Joyerías José Luis, un Sistema de Gestión equilibrado y apasionado. Capital Humano, no. 268, p.71-76. https://xdoc.mx/documents/jose-luis-joyerias-5fab722b74c16
Gardner, H. (2003). La inteligencia reformulada. Las inteligencias Múltiples en el siglo XXI. Paidós.
Goleman, D. (1998). La Práctica de la Inteligencia Emocional. Editorial Kaidós Barcelona.
González-Arias M. D. & Terlato A. (2020). Gestión empática. Un recorrido por un grupo de importantes compañías nacionales y multinacionales en Argentina. Serie Documentos de Trabajo, Universidad del CEMA.
Hofstede, G. (2011). Dimensionalizing cultures: The Hofstede model in context. Online readings in psychology and culture, 2(1), 8. https://doi.org/10.9707/2307-0919.1014 DOI: https://doi.org/10.9707/2307-0919.1014
ISO (s.f.). ISO 9000:2015 Sistemas de Gestión de la Calidad – Fundamentos y Vocabulario. Online Browsing Platform. https://www.iso.org/obp/ui/#iso:std:iso:9000:ed-4:v1:es.
López-Boudet, R. & Martínez Vázquez, A. M. (2014). Inteligencia emocional y “La ventana del líder” en los directivos turísticos. Ingeniería Industrial, 35(2), p.229-239. https://rii.cujae.edu.cu/index.php/revistaind/article/view/495
Moreno-Jiménez, B., Gálvez-Herrer, M., Rodríguez-Carvajal, R. & Garrosa Hernández, E. (2010). Emociones y salud en el trabajo: análisis del constructo trabajo emocional y propuesta de evaluación. Revista Latinoamericana de Psicología, 42(1), p.67-73. http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-05342010000100006&lng=en&tlng=es.
Montero-Martínez R. (2011) Sistemas de Gestión de Seguridad y salud ocupacional y procesos basados en el comportamiento: aspectos claves para una implementación y gestión exitosas. Ingeniería Industrial, 32(1), p.12-18. https://rii.cujae.edu.cu/index.php/revistaind/article/view/351
Moral-Jiménez, M. & Ganzo-Salamanca, S. (2008). Influencia de la inteligencia emocional en la satisfacción laboral en los trabajadores españoles. Psicología desde el Caribe, 35(1), p.18-32. http://dx.doi.org/10.14482/psdc.33.2.7278 DOI: https://doi.org/10.14482/psdc.35.1.11155
Olaz-Capitán, A. J. (2009). Definición de un modelo de clima laboral basado en la gestión por competencias. Papers: revista de sociología, (91), p.193-201. https://doi.org/10.5565/rev/papers/v91n0.728 DOI: https://doi.org/10.5565/rev/papers/v91n0.728
Rojas, I., Suárez R. & Cavazos R. (2022). Factores de riesgo psicosocial en trabajadores universitarios: un estudio comparativo antes y durante el COVID-19. CienciaUAT, 17(1), p. 61 – 72. https://doi.org/10.29059/cienciauat.v17i1.1583 DOI: https://doi.org/10.29059/cienciauat.v17i1.1583
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Paulina Noriega Morales, Giovanni M. Galaviz Ramírez, Laura L. Sánchez Ruiz, Ana Méndez Huerta

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
The InnOvaciOnes de NegOciOs magazine is a free and open access electronic magazine of a scientific-academic nature and is a publication of the Autonomous University of Nuevo León, in which the authors retain their copyright and grant the magazine the exclusive right to first publication of the work. Third parties are allowed to use the published content, as long as the authorship of the work is acknowledged and the first publication in this journal is cited.
For more information, please contact the Research Secretary (FACPyA) of the Autonomous University of Nuevo León. Telephone: (81) 1340-4430. Email: revinnova@uanl.mx